Sanoma Media Finland yksinkertaistaa rakennettaan. Painettuihin aikakauslehtiin keskittyvä Sanoma Lifestyle siirtyy osaksi Uutis- ja featuremediaa 3.4.2023 alkaen. Osana muutosta Uutis- ja featuremedian nykyisten aikakauslehtien kaupallinen johtaminen keskitetään Lifestyle-yksikköön. Samalla käynnistetään kohdennetut muutosneuvottelut painettujen aikakauslehtien kaupallisen työn uudelleenjärjestelemiseksi. Elinvoimainen printti vastaa lukijoiden tarpeisiin ja tukee median digitaalista transformaatiota.

Sanoma Media Finland yksinkertaistaa rakennettaan. Painettuihin aikakauslehtiin keskittyvä Sanoma Lifestyle siirtyy osaksi Uutis- ja featuremediaa Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ja alueellisten medioiden rinnalle. Jatkossa yhtiön kaikkien painettujen aikakauslehtien, lasten lehtien ja erillistuotteiden kaupallisen johtamisen vastuu on Lifestyle-yksikössä. Kaikki yhtiön journalistinen tekeminen sijaitsee siis jatkossa Uutis- ja featuremedia -yksikössä.

Arjen toimitustyö ei muutu eikä toimitusten esihenkilösuhteisiin tule muutoksia. U&F:n nykyiset aikakauslehtitoimitukset pysyvät osana HS:ää ja IS:ää, ja niiden sisällöt tehdään edelleen digi edellä.

Muutoksen tavoitteena on parantaa fokusta painettuihin tuotteisiin ja samalla mahdollistaa Uutis- ja featuremedian kaupallisen tiimin keskittyminen entistä selkeämmin digitransformaation tukemiseen. Yksikköä vetämään siirtyy Sanoma Lifestylen johtaja Iiro Kulvik. ​ 

”Sanoma Lifestylessä on onnistuttu printtituotteisiin keskittymällä luomaan optimaalisesti niitä palvelevia kaupallisia toimintamalleja. Nyt tavoitteena on laajentaa näitä puitteita. Suurempi skaala mahdollistaa parhaan osaamisen ja riittävän kokoisen kaupallisen organisaation ylläpitämisen kaikille printtituotteille”, Iiro Kulvik sanoo. 

Painetulla lehdellä on tärkeä rooli mediankulutuksessa vielä pitkään.  ​ 

”Digitaalisen transformaation vauhti on kova, mutta printin rooli pitää. Sanomalla on isona toimijana myös mahdollisuus vaikuttaa kysyntään ja käytön trendeihin. Tavoitteemme on elinvoimainen printti, joka vastaa lukijoiden tarpeisiin ja ylläpitää monimuotoista mediaa. Yhdistämällä voimamme ja osaamisemme meillä on siihen entistä paremmat mahdollisuudet”, sanoo Uutis- ja featuremedia -liiketoimintayksikön johtaja Petteri Putkiranta. ​ 

Muutos on ennen kaikkea strateginen. Tavoitteena on yhdessä liiketoimintayksikössä yhteisesti oppimalla ja tekemistä kehittämällä löytää uusia ratkaisuja, jotka vievät printtiliiketoimintaa eteenpäin. Muutos mahdollistaa myös journalististen yksiköiden tiiviimmän yhteistyön.

”Printtituotteet tuovat merkittävän osan SMF:n liikevaihdosta ja kannattavuudesta, joten niihin panostaminen todella kannattaa. Olen iloinen, että löydämme jatkuvasti uusia, fiksumpia tapoja tehdä medialiiketoimintaa”, sanoo Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.

Samalla käynnistetään muutosneuvottelut painettujen aikakauslehtien kaupallisen työn uudelleenjärjestelemiseksi. Neuvottelut koskevat Sanoma Lifestylen kaupallista tiimiä sekä U&F:n aikakauslehtien brändistrategiroolia. Neuvottelujen piirissä on yhteensä viisi henkilöä, ja ne voivat johtaa enimmillään kahden henkilön työsuhteiden päättymiseen tai olennaisten ehtojen muuttumiseen. Neuvottelut alkavat 14.3. ja kestävät vähintään kaksi viikkoa.