Sanoman kehittämä journalistinen suosittelujärjestelmä Hermes on voittanut kultaa uutismedian kansainvälisen kattojärjestön INMA:n kilpailussa. Best idea to encourage reader engagement -sarjan voittanut Hermes oli tällä kertaa ainut finaaliin yltänyt suomalaistyö.

“Onnittelen palkittuja lämpimästi! INMA:n kilpailu on alan tärkeimpiä ja siinä menestyminen on aina juhlan paikka”, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta sanoo. “On tärkeää, että kehitystyötä tehdään yhdessä kaupallisten toimintojen ja toimitusten kesken. Silloin onnistumiset vaikuttavat laajasti koko yrityksen toimintaan, ja ennen kaikkea parantavat lukijakokemusta.”

Sisältöä personoiva Hermes auttaa näyttämään jokaiselle lukijalle sisältöä, joka sopii tämän omaan lukutapaan ja kiinnostuksen kohteisiin. Järjestelmästä voi lukea lisää INMA:n sivuilta: INMA: Best Practice - Hermes – The World’s Most Efficient News Desk Chief

Projektin tulokset ovat olleet vakuuttavia. Etusivun näytöt ja artikkelien avaukset ovat nousseet 10 prosenttia, käynnit lisääntyneet ja uutisilmoitusten klikkausprosentti lähes tuplaantunut personoimattomaan sisältöön verrattuna.

Hermeksen suunnitteluun, kehitykseen ja ylläpitoon on vuodesta 2017 alkaen osallistunut huima määrä sekä Sanoman että kumppaneiden asiantuntijoita. Sisällön personoinnin lähtölaukaus tapahtui virallisesti jo marraskuun lopulla 2016 Sanomatalon K1:ssä Ilta-Sanomien pilottiprojektina.

"Keräsimme workshopissa yhteen ajatuksia käyttäjä- ja artikkelidatasta, jota voisimme hyödyntää personoidussa sisällönjakelussa. IS:n toimituspäälliköt olivat alusta alkaen mukana varmistamassa, että ratkaisu olisi ymmärrettävä ja siinä kunnioitettaisiin journalistisia periaatteita, kuten esimerkiksi varmistamaan ettei lukijoille suositeltaisi liikaa samankaltaista sisältöä" muistelee Uutis- ja featuremedian Head of Data Valtteri Vartiainen.

Siitä lähtien kehitys on edennyt harppauksittain. 2018 mukaan kehitykseen liittyi HS ja personointia laajennettiin uusiin osiin uutispalveluita. "Suuret kiitokset personoinnin alkuvaiheen draivaamisesta kuuluvat IS:n ja HS:n toimitusten lisäksi U&F:n kaupallisen osaston Timo Rinteelle ja Vesa Lindqvistille. Heidän ansiostaan kehitys sai ensimmäisten onnistumisten jälkeen tarvittavia lisäpanostuksia, joiden avulla olemme päässeet aivan uudelle tasolle tekemisessä."

Nykyään viikottaiseen työhön osallistuvat toimittajat, datatieteilijät, analyytikot ja tuoteomistajat. Vartiainen kiittelee erityisesti U&F:n data ja personointitiimiä, joka vastaa sekä Hermeksen nykyisestä teknisestä kehityksestä että käy jatkuvaa dialogin toimituksen kanssa:

"Vain muutaman mainitakseni Maximilan Koppatz, Antti Martikainen, Katriina Wallinmaa, Jonna Soramo, Jyri Lautala, Kalle Aaltonen, Julius Turunen, Aki Mäkitaipale, Mika SeppäläMikko Airaksinen ja Teemu Toivonen ovat keskeisessä osassa personoidun sisällönjakelun tarinassa. Sekä tietysti toimitusten puolelta Esa Mäkinen, Niina Viitanen, Simo Holopainen, Jutta Högmander, Hannu Pitkäranta ja Jaakko Kangasluoma", Vartiainen sanoo.