Kannet kuvittavat lehtien pääjuttuja. Molemmat aiheet eli Sportin lisäravinteiden verkostomarkkinointi ja Yhteishyvän työssä jaksaminen saivat lukijoilta kiitosta.

Kaksi SMF:n aikakauslehteä on mukana Editkilpailun yleisöäänestyksessä, jossa valitaan viime vuoden paras aikakauslehtikansi. Ehdolla ovat Sportin numero 3/2021 ja Yhteishyvän numero 1/2021.

Helsingin Sanomien lifestyle-toimituksessa tehtävän Sport-lehden kannessa on nuori nainen pilleri hampaidensa välissä, kysyvä ilme kasvoillaan. Kyseessä on somevaikuttaja Cheyenne Järvinen, joka on tuonut omalla työllään päivänvaloon lisäravinnebisneksen ja verkostomarkkinoinnin sudenkuoppia.

Kannen ovat tehneet graafinen suunnittelija Terhi Montonen ja valokuvaaja Anna Huovinen.

”Lisäravinteiden verkostomarkkinointi on monimutkainen aihe, ja halusimme tuoda sen kanteen konkreettisella tavalla. Pilleri tuntui tähän sopivalta symbolilta. Samalla halusimme tehdä kannesta räväkän ja rohkean, sillä sellainen on Järvinen itsekin. Hän innostui heti ideasta ja heittäytyi kuvauksiin täysillä. Kuva onnistui upeasti: Järvisen kiinnostava ilme ja kannen raikkaat sävyt herättävät huomion. Kuvat ja Emmi-Liia Sjöholmin kirjoittama juttu puhuvat saumattomasti samaa kieltä”, Sportin päätoimittaja Essi Lehto kertoo.

Myös muut lehden kansiaiheet kiinnostivat lukijoita. Erityisesti Eliisa Aikkilan kirjoittama juttu Baba Lybeckistä, jonka aivot ovat liikunnan ansiosta ikäistään nuoremmat, nousi valtavan luetuksi, kun se julkaistiin myöhemmin HS.fi:ssä.

”Molemmat aiheet ovat hyviä esimerkkejä viime vuoden alussa uudistuneen Sport-lehden linjasta, jossa korostuu entistä vahvemmin tieteellisesti tutkittu hyvinvointitieto”, Lehto sanoo.

Yhteishyvän kannen on kuvittanut palkittu virolainen kuvittaja Eiko Ojala, ja kansi on tehty Sanoman sisältömarkkinointitiimissä.

”Valitussa kannessa aiheena on työssä jaksaminen ja kuvan symboliikka liittyy kasvuun: Hyvin hoidettuna ihmisen mielikin voi kukoistaa. Eiko Ojalan kolmiulotteisessa ja taidokkaassa kuvitustyylissä on runollista kauneutta. Kasviaihe nousee tummasta taustasta upeasti. Katsojalle symboliikka avautuu ensivilkaisulta ja houkuttelee avaamaan lehden”, AD Leena Majaniemi kertoo.

Kuva onnistui herättämään huomion ja lukijat äänestivät kansijutun lehden parhaaksi sen kaikissa  versioissa eli valtakunnallisessa Yhteishyvässä, HOK-Elanto-alueen Yhteishyvässä ja ruotsinkielisessä Samarbete-lehdessä.

”Palautteissa kiitettiin jutun avointa ja tsemppaavaa asennetta, ja siihen on varmasti osaltaan vaikuttanut myös houkutteleva kansi ja samaa teemaa lehden sisällä jatkanut kuvitus”, vastaava tuottaja Leila Mehto sanoo.

SOK ostaa Yhteishyvän tekemisen Sanoman sisältömarkkinointitiimiltä. Printtiä tehdään yhdessä asiakkaan kanssa alkusuunnittelusta käytännön toteutukseen.

”Meidän roolimme on seurata alan keskeisiä trendejä ja pitää yllä korkeaa journalistista tasoa. Yhteishyvän tekemisessä toteutuu kirjaimellisesti Sanoman rooli asiakkaan luottokumppanina”, Mehto kertoo.

Kannet yleisöäänestykseen on valinnut asiantuntijatuomaristo aikakausmedian kilpailuun lähetetyistä ehdokkaista. Yleisösuosikin lisäksi ammattilaiset valitsevat vuoden myyvimmän irtonumerokannen.

Käy katsomassa kaikki 20 ehdokasta ja äänestä suosikkiasi helmikuun aikana. Pääset äänestämään tästä. Voittajakansi julkistetaan 24.3.