Sanoma Media Finlandin alueellisissa ja paikallisissa uutistoimituksissa käynnistetään yt-neuvottelut. Taustalla on Lännen Median yhteistuotannon sopimuksen päättyminen 31.1.2021 sekä suunniteltu muutos paikallismedioiden toimintamalliin.

Sanoma Media Finlandin alueellisissa ja paikallisissa uutistoimituksissa käynnistetään yt-neuvottelut. Toiminnan uudelleenjärjestely saattaa alustavan arvion mukaan johtaa enimmillään 26 hengen irtisanomiseen tai työsuhteen olennaisten ehtojen muutokseen. Taustalla on Lännen Median yhteistuotannon sopimuksen päättyminen 31.1.2021 sekä suunniteltu muutos paikallismedioiden toimintamalliin. Tavoitteena on varmistaa lukijoille tärkeän paikallisen sisällön tuotanto ja säilyttää alueillaan näkyvät ja elinvoimaiset mediabrändit – ja samalla hyödyntää yhteisen tekemisen tuomat edut uutistuotannon taustalla.

Lännen Median yhteistuotannon sopimuksen ja siihen liittyvien velvoitteiden oletettua nopeampi päättyminen vauhditti suunnitelmia Aamulehden ja Satakunnan Kansan valtakunnallisten ja ulkomaan aiheiden sisällöntuotannon järjestämiseksi. Sopimus päättyy 31.1.2021. Suunnitelmana on korvata Lännen Median aiemmin tuottama sisältö Aamulehdessä ja Satakunnan Kansassa sisällöllä, joka on tuotettu Sanoman verkostossa, esimerkiksi STT:ssä ja Helsingin Sanomissa.

Samaan aikaan suunnitellaan Pirkanmaan paikallismedian toimintamallin muutosta. Satakunnassa toimivat Sanoman paikallismediat on jo aiemmin hallinnollisesti organisoitu osaksi Satakunnan Kansaa, missä tehdään myös niiden tekninen taitto. Pirkanmaan uuden toimintamallin tarkoitus on kehittää alueen mediabrändien sisältöyhteistyötä ja yhteistä suunnittelua. Tavoitteena on myös, että toimituksissa voidaan nykyistä paremmin keskittyä paikallisten asiakkaiden palvelemiseen digitaalisesti, kun painetut lehdet tuotetaan tehokkaammin.

Pirkanmaan uudelleen järjesteltävään kokonaisuuteen kuuluvat alustavan suunnitelman mukaan seuraavat brändit: Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu ja Vekkari, KMV-lehti, Nokian Uutiset, Suur-Keuruu, Tyrvään Sanomat ja Valkeakosken Sanomat. Satakunnan kokonaisuuteen kuuluvat alustavan suunnitelman mukaan vastedes Rannikkoseutu sekä Satakunnan yhteistoimitukseen jo nykyään kuuluvat brändit Kankaanpään Seutu, Merikarvia-lehti ja Sydän-Satakunta.

”Aamulehden ydin on oma, vahva ja pirkanmaalaista tilaajaamme palveleva journalismimme. Tämä ydin pysyy. Sitä ovat täydentäneet Lännen Median yleiset, kotimaan ja ulkomaan jutut. Nämä korvaamme Sanoman verkostossa tuotettavalla laadukkaalla ja luotettavalla journalismilla, josta valikoimme omalle, paikalliselle asiakkaallemme parhaiten sopivat jutut”, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu.

”Paikallismediassa lukijoilleen läheiset ja aktiiviset mediabrändit jatkavat paikkakunnillaan ja tekevät edelleen journalismia asiakkailleen merkityksellisimmistä, paikallisista aiheista. Muutoksilla on tarkoitus lisätä yhteistyötä tavoilla, jotka on jo Satakunnassa havaittu toimiviksi”, Tuulensuu sanoo.

”Satakunnassa on sekä lukijoilta että tekijöiltä saatu hyviä kokemuksia siitä, miten yhdessä tekemällä voidaan vähentää pakollisten rutiinien kuormaa ja keskittyä tekemään journalismia asiakkaille”, sanoo Satakunnan Kansan vastaava päätoimittaja Tomi Lähdeniemi.

Uudelleenjärjestelyiden vuoksi Sanoma Media Finland käynnistää alueellisessa uutistoiminnassaan Pirkanmaalla ja Satakunnassa yt-neuvottelut, joissa käsitellään suunniteltuja muutoksia valtakunnallisten aiheiden sisällöntuotantoon ja Pirkanmaan alueen toimintamalliin. Tarkoituksena on karsia päällekkäistä työtä sekä parantaa alueellisen uutisliiketoiminnan tehokkuutta ja kannattavuutta.

Neuvottelujen piirissä on yhteensä noin 150 henkilöä Aamulehden toimituksessa, Satakunnan Kansan yhteistoimituksessa, muiden Sanoman paikallismedioiden toimituksissa sekä Helsingin Sanomien Tampereen aluetoimituksessa. Neuvottelut saattavat alustavan arvion mukaan johtaa enimmillään 26 hengen irtisanomiseen tai työsuhteen ehtojen olennaiseen muutokseen. Brändien lakkauttamisia ei suunnitella.

”Journalistisen liiketoimintamme ja viime vuonna tehdyn aluemedioiden yrityskaupan tavoitteena on varmistaa elinvoimainen uutisjournalismi kaikille suomalaisille myös digitaalisella aikakaudella. Toiminnan kehittämiseksi pitkällä aikavälillä tehdään paljon työtä, eivätkä kaikki ratkaisut ole helppoja. Valitettavasti näillä suunnitelmilla voi olla vaikutuksia myös henkilöstöömme”, sanoo Sanoma Media Finlandin Uutis- ja featuremedia -yksikön liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta.

 

Lisätiedot

Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.