ET:n uusi brändikampanja ”Hyvällä elämällä ei ole ikärajaa” alkoi viime viikolla ja kestää koko loppuvuoden.

ET haluaa kampanjassaan haastaa käsityksemme ikääntymisestä ja kolmannesta elämänvaiheesta. Kolmannen elämänvaiheen ihmiset elävät täyttä elämää. He ovat täysivaltaisia kuluttajia, heidän taskuissaan on suurin osa suomalaisten varallisuudesta, he ylläpitävät kulttuuria ja kuluttavat monipuolisesti mediaa.

”ET haastaa myös puheen iästä. Osoitamme, ettei iällä sellaisenaan ole oikeastaan merkitystä. Asenteella ja kokemuksella sen sijaan on, ja kolmanteen elämänvaiheeseen ehtineet ihmiset ovat jo oivaltaneet sen. He ovat usein vapaita olemaan ihan vain omia itsejään, täynnä kokemuksia ja elämänviisautta. Siksi he osaavat ja uskaltavat myös olla onnellisia”, ET:n päätoimittaja Katriina Palo-Närhinen sanoo.

ET-lehden ikäpositiivisuus-konseptin ensimmäiset sanansaattajat ovat upea Sikke Sumari, karismaattinen Jorma Uotinen ja aina ihana Seela Sella.

”Olen mielelläni mukana kampanjassa, koska haluan painottaa, että mikään ikä ei ole este tehdä ja kokea asioita, jotka kiinnostavat, houkuttavat ja antavat ihmiselle virtaa ja energiaa. Maailma on muuttunut ja on huomattu, että eläkeiän (sana, joka voitaisiin unohtaa) ei tarvitse olla päätepysäkki, vaan se voi yhtä hyvin olla lähtöteline”, Sumari sanoo.

Kampanja on monikanavainen, ja se näkyy ja kuuluu televisiossa, radiossa, netissä, somessa, aikakauslehdissä ja sanomalehdissä. Ensimmäinen kampanjajakso kestää noin kuukauden, syyskuun ajan, ja seuraava isompi lähtö on marraskuun loppupuolella.

”Teemana ikäpositiivisuus tarjoaa lähes rajattomia mahdollisuuksia olla äänessä hyvän asian puolesta. Toivomme, että aihe herättää ajatuksia ja keskustelua siitä, mitä ikääntyminen tarkoittaa ja muuttaisi mielikuvia kolmannesta elämänvaiheesta myös pitkällä aikavälillä. Ikäpositiivisuus tulee näkymään ET-lehden markkinoinnissa ja sisällöissä – varmasti myös yllättävillä tavoilla”, sanoo markkinointipäällikkö Sami Koski.

Mainoskampanjan konseptin takana on mainostoimistokumppani Ryhmä Creative.

”Nyt tuntuu, että ollaan tärkeällä asialla. Tänä aikana, joka sokeasti ihailee nuoruutta, jo neli- ja viisikymppiset saattavat tuntea olonsa tukalaksi. On tärkeä sanoa ääneen, että jokaisella on oikeus olla juuri sen ikäinen kuin on”, Ryhmän toimitusjohtaja Pertti Pällijeff sanoo.

Pällijeffin mukaan suunnittelussa oli tärkeä tunnistaa kohderyhmää ulkoapäin määrittelevät stereotypiat.

”Sen sijaan, että yrittäisimme määritellä ikääntyvät ihmiset viisaiksi senioreiksi tai nuorekkaiksi seikkailijoiksi, päätimme antaa puheenvuoron heille itselleen.”

Katso kampanjan video.

Lue myös ET:n päätoimittajan Katriina Palo-Närhisen kirjoitus Hurraa ikäpositiivisuus!