Tiedote 8.2.2018

”Käännettä voi kuvata historialliseksi, sillä kyseessä on ensimmäinen kerta 25 vuoteen, jolloin tilausmäärä on kasvanut edelliseen vuoteen verrattuna”, HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.

Median digitaalisessa muutoksessa Helsingin Sanomat on maailmanluokkaa: HS:n digitaalisista sisällöistä maksavien määrä on jo noin 230 000, joka on lähes 60 % kaikista tilaajista. Timanttijutut eli vain digitaalisesta sisällöstä maksaville asiakkaille tarjottavat pitkät laatuartikkelit ovat kiihdyttäneet Hesarin digitaalisten tilausten kasvua.

Tilausmäärän kasvu tulee nuoremmista ikäryhmistä ja digitaalisista tuotteista. Yli puolet uusista tilaajista on 18–45-vuotiaita ja moni heistä asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Alle 40-vuotiaiden digitilausten määrä kasvoi viime vuoden aikana huimat 60 %. Vain HS:n digitaalisen sisällön sisältävät tilaukset kasvoivat 40 %.  

”Maksulliselle laatujournalismille on vahva tilaus. Timanttijutut ovat houkutelleet HS:n sisällön pariin aivan uusia maksavia asiakkaita”, Niemi toteaa.

Nuoremmat tilaajat suosivat digitilauksen ohella digin ja paperisen viikonlopputilauksen yhdistelmää. Nuorempia lukijoita kiinnostaa erityisesti yhteiskunnalliset aiheet, tiede, hyvinvointi ja kulttuuri.

HS:n digitaaliset sisällöt ovat löytäneet paikkansa lukijoiden kiireissä arkirytmissä, jossa sisältöjä kulutetaan pätkissä pitkin päivää. Samalla on vahvistunut vastavoima, eli halu keskittyä rauhassa lukemaan pitkiä laatuartikkeleja. Ruuhkavuosia eläville ja nuorille lukijoille lukuhetki painetun lehden parissa vastaa oman ajan ja rauhoittumisen tarpeeseen.