Kaksitoista taiteilijaa ja yksi tekoäly saivat tehtäväkseen suunnitella HS-logon pohjalta julisteet, jotka Helsingin Sanomat julkaisee keskiviikkona 7.6. mainosliitteenä ja digikanavissa. Tämän jälkeen julisteita käytetään mainoskampanjassa, jonka teemana on Maailma muuttuu ajatuksen voimalla.

Julisteissa herätetään katsoja ajattelemaan ja toimimaan maailman muuttamiseksi.

”Vaarallisinta on valheiden normalisoituminen”, sanoo Klaus Welp, yksi HS:n julistekampanjan taiteilijoista. Welp valitsi julisteensa yhteiskunnalliseksi näkökulmaksi median. Janine Rewellin näkökulma on nuoret ja Meeri Koutaniemen pakolaisuus. Heidän lisäksi julisteen HS:lle suunnittelivat valitsemastaan yhteiskunnallisesta teemasta Nanna Susi, Tuomas Korpi, Ville Tietäväinen, Mika Melvas, Helena Vaari, Jani Tolin, Tekla Vály, Sanna Annukka ja Erik Bruun. Kolmannentoista teoksen teki ihmisen sijaan tekoäly. Se katseli Hesarin tämän vuoden 50 suosituimman artikkelin kuvamaailmoja ja analysoi nämä 253 muuttujaksi ja 58 väriksi, joiden perusteella kuva rakentui. Tekoälyjulisteen toteutti mainostoimisto TBWA Helsinki.

”Maailma muuttuu ajatuksen voimalla, koska kaikkien hyvien tekojen taustalla on hyvä ajatus. Maailmaan tarvitaan lisää syvällistä ajattelua. Hesarin rooli on tarjota tuoreita, perusteltuja näkökulmia”, sanoo HS:n markkinointijohtaja Veera Siivonen. ”Hesarille on aina luontevaa puhua totuuden ja ymmärryksen puolesta, ja juuri nyt se on entistä tärkeämpää.”

"Pyysimme mukaan keskenään hyvin erilaisia taiteilijoita. Meille oli tärkeää, että kun teemme yhteiskunnallisen taideprojektin, lopputulos olisi mahdollisimman moniääninen. Sisällöllisesti ja tyylillisesti", kommentoi HS:n designjohtaja Alo Valtere.

Julisteita voi ostaa osoitteessa HS.fi/juliste. HS ohjaa julisteiden tuotot hyväntekeväisyyteen.