Glorian tuottaja Kristiina Raitala kertoo kirjoituksessaan kauneusjournalismista.

Kun päätoimittaja Riitta Lindegren ehdotti vuosituhannen vaihteessa, että ryhtyisin toimitussihteerin töiden lisäksi kirjoittamaan Glorian kauneusjuttuja, hän paljasti jälkeenpäin hämmästyneensä sitä, että suostuin. Kauneusjournalismi ei alan arvoasteikolla ollut, eikä ole vieläkään, kovin korkealla.

Miksi sitten halusin kirjoittaa kauneudesta? Aihepiiri tarjoaa mahdollisuudet monenlaiseen journalismiin. Toki se välillä on purkkien parissa puuhastelua, kun tehdään lukijaa palvelevia juttuja ja etsitään parhaita tuotteita laajasta tarjonnasta. Samanlaista palvelujournalismia ovat myös tekniikan alan jutut, kirja- ja levyarviot, ruokajutut tai sisustusneuvot, mutta niihin ei suhtauduta vähätellen kuten kauneus- ja hyvinvointijuttuihin usein vieläkin tehdään. Johtuisikohan siitä, että tämä aihepiiri on perinteisesti koskettanut etenkin naisia?

Tuote-esittelyjen lisäksi kauneutta ja hyvinvointia voi tarkastella monista eri kulmista. Kosmetiikka on merkittävä työllistäjä ja taloudellisesti tärkeä tekijä. Sen piirissä on mielenkiintoisia ihmisiä henkilöjuttujen aiheiksi. Hyvinvointi- ja kauneusilmiöt heijastelevat aikaansa ja kertovat omalla tavallaan siitä yhteiskunnasta, jossa elämme. Ajatelkaa vaikka plastiikkakirurgian suosion kasvua tai lisääntyvää tarvetta vegaaniselle kosmetiikalle. Myös muotoilussa kosmetiikka on kiinnostavaa, huippudesignerit suunnittelevat hajuvesipulloja siinä missä autojakin. Monien tuotteiden takana on paljon tutkimusta ja tiedettä, joten kemiaa on hyvä ymmärtää jonkun verran.

Kuluttajat ovat hyvin kiinnostuneita raaka-aineista, joten EU:n kosmetiikkalainsäädännön pääpiirteet on oltava hallussa. On myös tiedettävä, millä periaatteilla erilaisia luonnonkosmetiikan sertifikaatteja myönnetään.

Kauneusjournalismiin kuuluva kasvava alue on hyvinvointi, joka kiinnostaa lukijoita koko ajan enemmän. Se on vaarallisen laaja käsite, joten sen alueen jutuissa on hyvä pitää fokus tarkkana ja termit skarppeina. Kannattaa tarjota konkretiaa eikä epämääräisiä sisäinen tasapaino -lirkutuksia. Hyvinvointijuttu voi pohtia unen merkitystä palautumiselle, antaa ohjeita liikuntaan tai vinkkejä kymmenestä parhaasta spahotellista Euroopassa.

Kauneudesta ja hyvinvoinnista kirjoittava toimittaja toimii kuten muutkin erikoistoimittajat, olipa alue sitten politiikka, talous tai muoti. Seuraa omaa alaansa eri tiedotusvälineistä, osallistuu alan tapahtumiin ja verkostoituu alan asiantuntijoiden kanssa. Koulutuksiakin on nykyisin tarjolla, sillä perustimme kymmenen vuotta sitten Kauneustoimittajien yhdistyksen, jonka tarkoitus on mm. kehittää jäsentensä ammattitaitoa. Kun journalismia tehdään hyvin, se saa arvostusta, olipa sitten vaikka kauneusjournalismia.

Kristiina Raitala, tuottaja, Gloria

Kristiina Raitala on Glorian tuottaja. Hän on opiskellut toimittajaksi Tampereen yliopiston toimittajatutkinnossa ja työskennellyt eri aikakauslehdissä ja Ilta-Sanomissa. Gloriassa hän on aiemmin tehnyt erikoistoimittajan ja toimitussihteerin töitä ja oli välillä Sarassa tuottajana. Vuonna 2012 Kristiina Raitala palasi Gloriaan.