Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Sanoman isot mediabrändit ovat säilyttäneet asemansa vahvana ja tavoittavat miljoonayleisöt.

Helsingin Sanomien lukijamäärä pysyi lähes ennallaan. Muutos edelliseen mittaukseen verrattuna oli -1,5 %. Helsingin Sanomien painettu lehti ja näköislehti tavoittavat yhdessä 679 000 lukijaa. Yhdessä digikanavien kanssa Helsingin Sanomat tavoittaa lähes 2 miljoonaa lukijaa.

”Maksavien asiakkaiden määrä on kehittynyt hyvin ja meillä on ollut tämän vuoden aikana useita kasvukuukausia. Kesän aikana ylitimme 200 000 digitaalisesta sisällöstä maksavan tilaajan rajan. Yli puolet uusista tilaajista on 18–45-vuotiaita. Journalismin tulevaisuuden kannalta on todella merkittävää, mikäli asiakasmäärä saadaan pysyvästi kasvuun erityisesti nuorten tilaajien kautta. HS pitää ylivoimaista ykkössijaa maksullisessa uutis- ja feature-markkinassa”, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi toteaa.

HS Viikko oli mukana mittauksessa ensimmäistä kertaa ja sai lukijamääräksi 42 000.

Ilta-Sanomien kokonaistavoittavuus viikossa on 2,5 miljoonaa ja Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Iltapäivälehdille saatiin nyt ensimmäistä kertaa näköislehtimittaus koko vuodelta. Ilta-Sanomien lukijamäärä on 3,2 % korkeampi kuin edellisen mittausjakson pelkän painetun lehden luku. Ilta-Sanomien painettu lehti ja näköislehti tavoittavat yhdessä 389 000 lukijaa.

”On hienoa, että Ilta-Sanomat on säilyttänyt vahvan asemansa suomalaisten tärkeimpänä uutiskanavana. Vaikka suurin osa lukijoista tuleekin digitaalista kanavista, myös painetulla lehdellä on edelleen valtava määrä lukijoita”, Ilta-Sanomien kustantaja ja vastaava päätoimittaja Tapio Sadeoja sanoo.

Sanoman aikakauslehdistä Tiede ja Me Naiset ovat kasvattaneet lukijamääriään edellisestä mittauksesta. Nousua on myös Hyvän terveyden, Glorian ja Gloria Kodin lukijamäärissä.

”Tämä osoittaa sen, että rakastetuilla lehtibrändeillämme on vetovoimaa niin painetussa muodossa kuin muissakin kanavissa. Mietimme jatkuvasti uusia tapoja kuluttaa aikakauslehtisisältöjä. Laajennamme brändiemme sisältöä myös varsinaisten lehtituotteiden ulkopuolelle tapahtumiin, tuotteisiin ja bookazineihin”, Sanoma Lifestylen johtaja Johanna Lahti kertoo.

Sanoman painetut lehdet

KMT-lukijamäärä SL ja AL+total 2016 (12+ -v.)

Kokonaistavoittavuus

Kokonaistavoittavuus: printti 1 nro, digi 1 vko

Kuukausiliite

873 000

 

Helsingin Sanomat painettu+näköislehti

679 000

Aku Ankka

610 000 (3+ -v. 756 000 / Yippee TNS Gallup)

612 000

Hyvä Terveys

438 000

445 000

Ilta-Sanomat painettu+näköislehti

389 000

ET-lehti

386 000

438 000

Tiede

337 000

398 000

Kodin Kuvalehti

335 000

495 000

Me Naiset

261 000

505 000

Suuri Käsityö

240 000

ET-Terveys

151 000

Glorian Ruoka&Viini

145 000

152 000

Gloria

126 000

140 000

Glorian Koti

121 000

Cosmopolitan

106 000

137 000

Sport

85 000

Ilta-Sanomat TV-lehti

85 000

Urheilulehti

85 000

136 000

ET Matkaopas

73 000

74 000

Meidän Perhe

70 000

73 000

Vauva

55 000

Lisätiedot: Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977, hanna.johde@sanoma.com

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.