Kaupallinen radio saa lähes 80 prosenttia 25–44-vuotiaiden radion kuuntelusta. Nelonen Media on kuuntelun ykkönen alle 54-vuotiaiden joukossa. Kuunnelluin kaupallinen radiokanava on Radio Suomipop ja kaupallisten kanavien kuunnelluin aamuohjelma on Suomipopin Aamulypsy.

Kaupallinen radio kasvatti yhä suosiotaan tuoreessa mittauksessa. Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan kaupalliset kanavat keräsivät vähän yli 50 prosenttia koko väestön ja lähes 80 prosenttia 25–44-vuotiaiden kuuntelusta.

Nelonen Media menestyi erityisen hyvin kaupallisesti halutuimmassa kohderyhmässä, 25–44-vuotiaissa, ja on myös kaikkien alle 54-vuotiaiden suomalaisten joukossa kaupallisten radiotoimijoiden ylivoimainen ykkönen. 25–44-vuotiaiden joukossa Nelonen Median osuus kaupallisten kanavien kuuntelusta on 50,7 prosenttia. Myös 25–54-vuotiaiden kuulijoiden joukossa Nelonen Media oli ykkönen 45,2 prosentin kaupallisella kuunteluosuudella.

”Monipuolinen kanavavalikoimamme on rakennettu nimenomaan aktiivi-iässä oleville suomalaisille, ja olen aivan erityisen iloinen siitä, että olemme juuri tässä kohderyhmässä kaupallisen markkinan ylivoimaisia ykkösiä. Kanavien suosio kertoo siitä, että monipuoliset ja laadukkaat sisältömme kiinnostavat kuulijoita. Vahvat brändit ja isot radiotähdet vetävät Nelonen Median taajuuksille päivittäin noin 1,2 miljoonaa suomalaista”, radioiden johtaja Jussi Suvanto sanoo.

Kuunnelluin kaupallinen radiokanava oli jälleen Nelonen Median Radio Suomipop. Suomipopilla oli vuonna 2016 keskimäärin 1 320 000 viikkokuuntelijaa. Radio Suomipopin kaupallinen kuunteluosuus oli 18,4 prosenttia: kanava otti lähes viidenneksen suomalaisten kaupallisen radion kuunteluun käyttämästä ajasta.

Suomipopin Aamulypsy on Suomen kuunnelluin kaupallisen radion aamuohjelma. Kuuntelijoita oli vuonna 2016 keskimäärin 441 000 joka aamu, ja syksyllä ennätykseksi kirjattiin 538 000 kuuntelijaa.

”Radio Suomipopille vuosi 2016 oli kaikkien aikojen vuosi. Kuuntelijamäärät kasvoivat ja ennätykset rikkoutuivat vuoden alusta alkaen”, Suvanto iloitsee.

Kansallinen Radiotutkimus on Yleisradion ja kaupallisten radioiden yhteistutkimus, joka on vakiinnuttanut asemansa alan perustutkimuksena. Mittauksen piirissä ovat käytännössä kaikki suomalaiset radiokanavat ja kohteena 9 vuotta täyttäneet suomen- ja ruotsinkieliset kuuntelijat.

Lisätiedot
Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977