Helsingin Sanomien Näkökulmien takana -sarja alkaa näkyä somefeedeillä viikonloppuna. HS on iskenyt loppuvuodesta 2016 aloitetulla somevetoisella sisältö- ja juttumarkkinoinnillaan nykyisiin – ja potentiaalisiin uusiin – alle 45-vuotiaisiin HS:n digitilaajiin.

Alkuvuonna somekanavissa pyöri HS:n timanttiartikkelien syntymistä avaava elokuvamainen Timanttivideo. Uusi Näkökulmien takana -sarja on jatkoa kevään videolle. 

”Uusi sarja nostaa framille meidän toimittajat, eli juuri ne tyypit, joiden työn tulosta nämä timanttiartikkelit ovat”, HS:n sisältömarkkinointipäällikkö Niina Käkelä taustoittaa.

Hän kuvailee toimittajia journalismin rokkistaroiksi. 

"Journalismin rokkistarat kuvaa hyvin videoiden henkeä – ja journalistin työtä. Ei toimittajankaan ammatissa nousta vain lavalle, vedetä parit biisit ja lähdetä kotiin, vaan onnistumisen takana on valtava määrä taustatyötä ja ammattitaitoa. Myös toimittajilla kirjoituksineen on omat isot fanikuntansa – ja somekriitikkonsa! Toimittaja on hyvin julkisessa ammatissa, ja aina töissä.”

Videoiden käsikirjoitukset on tehty Hesarissa yhdessä toimittajien kanssa. Kuvauksista ja visuaalisesta lopputuloksesta vastaa mainostoimisto TBWA. Toimittajat puhuvat videoilla suhtautumisestaan työhönsä, valitsemiensa aihepiirien kautta.

"Oikeustoimittaja Susanna Reinbothia huoriteltiin ja jopa peloteltiin, kun hän rikostoimittaja Minna Passin kanssa penkoi Jari Aarnion ja Helsingin huumepoliisin asioita”, Käkelä kertoo.

https://youtu.be/YCXGq7BtYCM ​​

Toimittajille myös suututaan, sekä nimimerkkien takaa että julkisesti. Politiikan toimittaja Marko Junkkari kertoo videolla Timo Soinin ärähtämisestä. 

”Miltä se sitten tuntuu, kun poliitikko suuttuu?” 
”Ei oikein miltään. Sitä ei pidä pelätä. Se on osa tätä työtä”, Junkkari vastaa tyynesti.

https://youtu.be/fk8QbpfG-G8

Kulttuuritoimittaja Mari Koppinen pohtii videolla Kasmirin somemestauksen myötä tehtäväänsä toimittajana. Koppinen haastatteli välillä lohduttomaan itkuun purskahtanutta laulajaa maaliskuussa, ja kirjoitti tuolloin yhden kevään luetuimmista timanttiartikkeleista.

https://youtu.be/haYf8OytfhI

Pekingin-kirjeenvaihtaja Katriina Pajari kokee toimittajana tärkeäksi tarjota näkökulmia maailmalta. Hän puhuu siitä, mitä tapahtui, kun 60-vuotias nainen opetti  kiinalaisessa yliopistossa neitsyyden olevan paras lahja, jonka nainen voi antaa miehelleen. 

https://youtu.be/VTxn8eETugo


Journalismin markkinointia

HS on panostanut sisältömarkkinointiinsa vuoden 2016 loppupuoliskolta alkaen. Näkökulmien takana -tyyppiset somekamppikset ovat vain yksi osa sisältömarkkinointia. Somevetoinen juttumarkkinointi, kuten timanttiartikkelien puffaaminen  eri muodoissaan, on aktiivista seitsemänä päivänä viikossa. 

”Somessa potentiaalisia uusia ja nykyisiä alle 45-vuotiaita HS:n digitilaajia on massoittain. Teemme heille päivittäistä juttumarkkinointia sekä suunnitelmallisemmin että uutisagendaan nopeasti reagoiden. Kutsun tätä journalismin markkinoimiseksi. Markkinoinnin ja toimituksen yhteistyö on hedelmällistä – ja mikä tärkeintä, tuloksellista."​​