Helsingin Sanomat on mukana innovaatiokilpailu Ultrahackissa Tekoäly mediassa -haasteella. HS kutsuu kilpailijoita mukaan kehittämään sovelluksia digitaalisen journalismin käyttöön. ​

Tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntäminen on mediayritysten menestymisen kannalta olennaisen tärkeää.

"Tekoälyn ja koneoppimispalveluiden kehitysvauhti on päätähuimaavaa. Uskomme, että haasteen myötä syntyy täysin poikkeuksellisia uusia tekoälytoteutuksia hyödyntämään koko media-alaa", liiketoiminnan kehityspäällikkö Vesa Lindqvist Helsingin Sanomista toteaa.

Ultrahackin organisaatio etsii kisaan mukaan sopivia yrityksiä ja opiskelijatiimejä. Ultrahack huipentuu 17−19.11. Helsingissä järjestettävään finaaliin, jossa voittajat julkistetaan. HS:n haasteen pääpalkinto on 5000 euroa. 

Kilpailuun voi tarjota esimerkiksi personointiin, sisällön ja tekstin luokitteluun tai sisällön kysyntäennusteeseen liittyvää sovellusta. Jokerikategoriassa etsitään koko median ekosysteemiä muuttavia toteutuksia.  

"Kuuden kilpailukuukauden aikana tekoälyn kehitys menee eteenpäin niin huikeata vauhtia, että emme tänään osaa edes kuvilla, millaisia toteutuksia on luvassa", Lindqvist jatkaa.       

Ultrahack on vain yksi keino, jolla Helsingin Sanomat edistää tekoälyn soveltamista medialiiketoimintaan.

HS on ottanut pari viime vuoden aikana aktiivisesti käyttöön älykkäitä ohjelmistoja. Latoja-tietokoneohjelmalla ohjelmallisesti tuotetut Liiga-uutiset palkittiin tänään Suomen paras mobiilipalvelu 2017 -kilpailun tekoälykategoriassa.

Kesähessu -niminen botti on palvellut asiakkaita Facebook Messengerissä heinäkuun alusta alkaen. Kesähessu tarjoaa koosteen päivän uutisista ja neuvoo esimerkiksi lehden tilaamiseen, jakeluun ja osoitteenmuutokseen liittyvissä asioissa.  Kesähessun taustalla on neuroverkko, ja palvelu oppii lisää sitä mukaa, kun sen kanssa kommunikoidaan.

Lisätiedot: Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977 ​