Ilta-Sanomat nosti Syyrian sodan keskellä elävien ihmisten tragediat suomalaisten tietoisuuteen poikkeuksellisen näkyvästi viikon ajan lokakuussa 2016.

Aleppo-viikko IS:ssä käynnistyi 24.10.2016: painetun lehden lööppi ja verkkopalvelun etusivu herättivät lukijat katsomaan ihmisiä Syyrian sodan keskellä. Viikon aikana aihe oli painetun lehden kannessa ja lööpissä joka päivä. Verkkosivuilla se oli pääaiheena koko ensimmäisen päivän ja kolmen kärkiaiheen joukossa koko viikon. Viikon aikana Alepposta kirjoitettiin lehdessä useampi aukeama päivässä ja verkossa artikkeleita julkaistiin yli 50. ISTV teki viikon aikana aiheesta studiokeskusteluja, grafiikkavideota ja uutisvideoita, ja aihe näkyi vahvasti myös IS:n some-kanavissa.

”Viikon oli tarkoitus viestiä, että pahinta, mitä me Suomessa voimme tehdä, on sulkea silmämme”, toimituspäällikkö Valtteri Varpela kertoo. ”Halusimme juttujen kautta konkretisoida ihmisille, mistä kriisissä on kyse ja mitä Syyriassa tapahtuu sekä tarjota lukijoille tietoa siitä, miten he voivat auttaa erityisesti lapsia sodan keskellä.”

Aleppo-viikko sai paljon myönteistä palautetta. Näyttävä käsittelytapa näkyi myös konkreettisena apuna Aleppoon. Viikon aikana IS listasi avustusjärjestöjä, joiden kautta apua voi antaa. Kaikki nämä järjestöt saivat huomattavan kasvun lahjoituksiinsa kyseisellä viikolla, jopa 35-kertaiset summat tavalliseen viikkoon nähden. Järjestöt yhdistivät lahjoituspiikin nimenomaan IS:n Aleppo-viikkoon, koska Aleppon tilanne oli esillä syksyllä useamman viikon jo ennen tätä kampanjaa.

Aleppo-viikko on Ilta-Sanomilla ominainen tapa kantaa vastuunsa. ”IS haluaa kertoa taustat ja aktivoida miljoonayleisönsä toimimaan. Meille on tärkeää kertoa, kuinka lukijat voivat auttaa tai hakea apua”, kertoo päätoimittaja Ulla Appelsin. Vuosittain toimitus ideoi ajankohtaisista aiheista 2-3 teemaa, joiden ympärille koostetaan iso juttupaketti. Viime vuosina aiheet ovat käsitelleet esimerkiksi mielenterveyttä ja sananvapautta. Ystävänpäivän tienoilla helmikuussa on vietetty ”rakkausviikkoa”, jolloin IS on nostanut esille ihmisten tekoja lähimmäistensä ja elinympäristönsä hyväksi.

Aleppo-viikko on ehdolla Suuri Journalistipalkinto -kilpailussa Vuoden journalistinen teko -kategoriassa. Kilpailun palkinnot jaetaan 14. maaliskuuta.

Aleppo-viikko on esimerkki Sanoman vastuullisesta sisällöstä. Lue lisää yritysvastuustamme muutaman viikon kuluttua Sanoman yritysvastuuraportista.

Ilta-Sanomat on kokonaistavoittavuudeltaan Suomen luetuin uutismedia. Ilta-Sanomien verkkopalveluissa vieraillaan yli 31 miljoonaa kertaa viikossa. Eri kanavissaan IS tavoittaa viikoittain 2,2 miljoonaa suomalaista.