Nyt.fi:n sovellus on voittanut Best Use of Mobile -kategorian INMAn (The International News Media Association) Global Media Awards -kilpailussa. Nyt on kokeillut ensimmäisenä koko maailmassa chattipohjaista käyttöliittymää uutisten välittämiseen.

Kilpailun tuomaristo kehui tuhansia tilaajia keränneen Nytin Whatsapp-uutiskirjeen pohjalta kehitettyä sovellusta superälykkääksi.

”Innovaatio on juuri tätä. Kokeilet, opit, tulet paremmaksi, voitat”, tuomaristo perusteli valintaa.  

”Nytin sovelluksen voitto osoittaa, että HS on myös maailman mittakaavassa digitaalisen kehityksen edelläkävijä,” HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.

Nytin palkittu sovellus julkaistiin viime marraskuussa. Sovellus on käytettävyydeltään ja toimintalogiikaltaan WhatsAppin kaltainen. Toimitus perustaa eri viestikanavia, joilla seurataan kohderyhmää kiinnostavia aiheita. Esimerkiksi Suomi mainittu -kanava ja Uutta musiikkia -kanava nostavat toimituksen tekemiä kiinnostavia havaintoja näistä aihepiireistä.

”Halusimme puhutella millenniaali-sukupolvea tavalla, joka muistuttaa sitä, miten nuoret matkapuhelinta oikeasti käyttävät – siis viestittelyyn. Nyt on viestittelevä kaveri, joka seuloo netin tulvasta parhaat ja tärkeimmät asiat niin, ettei sitä tarvitse tehdä itse. Nytin sovelluksessa lukija voi jutella meille, antaa palautetta sekä lähettää kuvia. Sovelluksen kautta on esimerkiksi helppo kysyä lukijoilta jotain päivänpolttavaa asiaa. Toimitus on vastaanottanut jo

toistakymmentätuhatta viestiä käyttäjiltä, ja viestittely on jatkuvaa. Tämä on vahvin lukijasuhde, johon itse olen törmännyt”, Nytistä vastaava uutispäällikkö Jussi Pullinen kertoo.

Nytin sovelluksessa myös mainonta on osa chattivirtaa. Mainostajilla on mahdollisuus tarjota sovelluksen käyttäjille erikoisetuja viesteinä. Käyttäjät saattavat saada myös kutsuja erilaisiin tilaisuuksiin, kuten elokuvien ensi-iltoihin.      

”Kaupalliset yhteistyökumppanit ovat todenneet sovelluksen tehokkaaksi. Kaupalliseen yhteistyöhön liittyviin tilaisuuksiin on päässyt osallistumaan jo tuhansia Nytin sovelluksen käyttäjiä”, projektista vastaava kehityspäällikkö Anne Saloranta kertoo. 

Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Helsingin Sanomat tavoittaa eri kanaviensa kautta 2,2 miljoonaa suomalaista joka viikko. Helsingin Sanomiin kuuluu päivälehden lisäksi mm. Nyt-liite, Kuukausiliite, Teema, HS.fi, HS-kirjat ja HSTV. Hesari tarjoaa ainutlaatuista journalismia sanomalehdessä, tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.