Tiedotusvälineille 4.1.2016

HS:n Musta laatikko -esitykset tarjoavat journalismin uudessa muodossa – ainutkertaisena elävänä esityksenä.

Jos Helsingin Sanomien journalismi muuttuisi eläväksi esitykseksi, millainen siitä tulisi?

Tästä kysymyksestä innostui joukko HS:n toimittajia. Vastaus selviää kevään aikana, kun HS aloittaa Musta laatikko -tapahtumasarjan Suomen Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä. HS järjestää Musta laatikko -esitykset torstai-iltaisin 4. helmikuuta, 31. maaliskuuta ja 2. kesäkuuta. Lipunmyynti esityksiin alkaa maanantaina 4. tammikuuta.

Musta laatikko -illan aikana HS:n journalistit kertovat yleisölle ennen julkaisemattomia tositarinoita. Tarinat voivat sisältää puheen lisäksi videota, kuvaa, ääntä ja musiikkia.

Helmikuun esityksen aikana lavalle nousee kymmenkunta journalistia Helsingin Sanomista: Suvi Ahola, Jukka Gröndahl, Marko Junkkari, Anu Nousiainen, Anna-Stina Nykänen, Kimmo Oksanen, Päivi Paulavaara, Tuomas Peltomäki, Sami Sillanpää ja Satu Vasantola.

He paljastavat yleisölle ne tarinat, jotka ovat heitä itseään koskettaneet, yllättäneet tai mietityttäneet. Aiheet ovat sellaisia, joiden tutkimiseen he ovat syvällisesti uppoutuneet.

"Helsingin Sanomille on tärkeää olla siellä missä ihmisetkin", HS:n päätoimittaja Päivi Anttikoski sanoo. "HS on järjestänyt kuukausittain useita HS360-yleisötapahtumia Sanomatalossa ja nyt kokeilemme aivan uusia kerronnan keinoja live-yleisön edessä. Mustan laatikon sisältö paljastuu vasta teatterissa."

Jokainen Musta laatikko -ilta etenee kuin laadukas sanomalehti: aiheiden kirjo sekä yllättää että viihdyttää. Ulkomaanjournalismista siirrytään sujuvasti kulttuuriin ja pakinaa voi seurata kuvajournalistin videopäiväkirja. Yleisölle ei etukäteen paljasteta, mitä aiheita ilta tuo tullessaan.

Noin kahden tunnin mittaisen esityksen jälkeen tekijäporukka kutsuu yleisön viettämään kanssaan iltaa Pienen näyttämön viinibaariin.

Tapahtuman inspiraationa toimii Yhdysvalloissa kehitetty Pop Up Magazine -esityssarja, joka toteutettiin ensi kerran vuonna 2009 pienen teatterin lavalla San Franciscossa. Nyt tapahtuma kiertää ympäri Yhdysvaltoja ja kerää tuhatpäisen yleisön loppuunmyytyihin saleihin.

"Näin Pop Up Magazine -esityksen Los Angelesissa viime keväänä ja ihastuin ideaan. Esitykset on luotu varta vasten elävää yleisöä varten. Se tekee illasta ainutlaatuisen ja erittäin hyvin teatterin näyttämölle sopivan", toimitussihteeri Riikka Haikarainen Helsingin Sanomista sanoo.

ESITYSINFO:

Musta laatikko -esitykset Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 4.2., 31.3. ja 2.6. 2016. Esitykset alkavat klo 19.

Liput 14 euroa per esitys tai sarjalippu 33 euroa kaikkiin kevään kolmeen esitykseen.

Esityksen kesto noin 2 tuntia. 

LISÄTIETOJA:

Päätoimittaja Päivi Anttikoski, Helsingin Sanomat, puh. 040 536 4821,  paivi.anttikoski@hs.fi

Toimittaja Jaakko Lyytinen, Helsingin Sanomat, yksi Musta laatikko -esityksen järjestäjistä, puh. 040-527 9345jaakko.lyytinen@hs.fi

Toimitussihteeri Riikka Haikarainen, Helsingin Sanomat (äitiyslomalla), Musta laatikko -esityksen ideoija, puh. 040 821 5060, riikka.haikarainen@iki.fi  

Helsingin Sanomat tavoittaa eri kanaviensa kautta 2,3 miljoonaa suomalaista joka viikko. Helsingin Sanomiin kuuluu päivälehden lisäksi mm. Nyt-liite, Kuukausiliite, Teema, HS.fi, HS-kirjat ja HSTV. Hesari tarjoaa ainutlaatuista journalismia sanomalehdessä, tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.