Tiedotusvälineille 29.1.2016 

Helsingin Sanomat toimittaa Sanomalehtiviikolla koululaisille suunnattuja uutisia ja videoita HS.fi:ssä.

”Haluamme kääntää juttujen tekemisen nyt toisin päin, ja julkaisemme myös asiantuntijoiden eli lasten ja nuorten itsensä tekemää sisältöä, Helsingin Sanomien päätoimittaja Päivi Anttikoski kertoo. 

Muissa pohjoismaissa on lapsille suunnattuja uutispalveluja televisiossa, verkossa ja myös painettuina sanomalehtinä. Suomessa ei tähän mennessä ole ollut tarjolla vastaavaa.

”Muokkaamme HS:n uutisvirrasta lapsille sopivia ja lapsia kiinnostavia uutisia, joka selittävät Suomen ja maailman tapahtumia. Koululaiset ovat joka päivä valtavan uutisvirran keskellä. On vaikeaa tietää mihin voi uskoa ja mihin ei, ja siinä tarvitaan myös opastusta”, Anttikoski jatkaa.  

Sanomalehtiviikon aikana tutkitaan, mitkä ja minkälaiset aiheet lapsia kiinnostavat, millaista kerrontaa lapsille suunnatut uutiset vaativat ja missä kanavissa uutiset parhaiten tavoittavat kohderyhmänsä.

”Lasten medialukutaito muuttuvassa maailmassa ja mediaympäristössä on jatkuvasti tärkeämpää. Medialukutaidolla on vaikutusta maailmankuvan rakentumiseen ja kansalaistaitoihin. Haluamme kannustaa lapsia yhteiskunnalliseen toimintaan sekä uutissisältöjen ja -näkökulmien tuottamiseen”, Anttikoski kommentoi.

Helsingin Sanomat avaa HS:n digisisällön koulujen käyttöön Sanomalehtiviikon ajaksi. Lisätietoa löytyy osoitteesta http://www.hsiskoulussa.fi/

Lisätiedot:

viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Helsingin Sanomat tavoittaa eri kanaviensa kautta 2,3 miljoonaa suomalaista joka viikko. Helsingin Sanomiin kuuluu päivälehden lisäksi mm. Nyt-liite, Kuukausiliite, Teema, HS.fi, HS-kirjat ja HSTV. Hesari tarjoaa ainutlaatuista journalismia sanomalehdessä, tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.