Sanoman uusi on-demand-palvelu Supla tekee radion kuuntelulle saman kuin Spotify cd-levyille. Sisältö pysyy, mutta on tarjolla helpommin ja laajemmin kuin koskaan. Pelinavaus näyttää tietä koko alalle.

”Radio voi erinomaisen vahvasti mediana, mutta sitä on tehty samalla tekniikalla viimeiset sata vuotta. Supla näyttää, millainen radio olisi jos se keksittäisiin tänään: näppärä, monipuolinen ja jatkuvasti kehittyvä alusta. Suplassa ohjelmat alkavat juuri silloin, kun sinulle sopii ja sisältöä on tarjolla enemmän kuin koskaan”, kuvaa palvelua Suplan isä, Nelonen Median digital manager Johannes Saukko.

Supla vastaa neljään media-alan supertrendiin: mobiilin kasvuun, on-demand-käyttöön, mainostajien kohdennustarpeisiin ja datan hyödyntämiseen. Myös sarja-ahmiminen – binge-listening – onnistuu, kun osa suoraan Suplaan tuotetusta sisällöstä on kuunneltavissa koko kausi kerrallaan.

Suomen suosituimpien radio-ohjelmien varaan rakentuvaan palveluun tuotetaan myös omaa sisältöä, kuten Juha Vuorisen ja Tuomas Kyrön poskettoman hauskaa Kaunokirjallisuuden Karvakuonoja. Sanoman muusta sisällöstä esimerkiksi ISTV:n Tainola Show ja Nelosen Loirinuotiolla toimivat loistavasti myös kuunneltuina. Supla tuo myös mahdollisuuden luoda ohjelmia entistä pienemmille kohderyhmille.

”Joku koiraohjelma ei saisi koskaan niin montaa kuulijaa kääntämään radiota päälle tiistaina tasan kello kuusi, että ohjelma olisi kaupallisesti kannattava. On-demand-kuuntelussa ohjelma kuitenkin voi hyvin toimia, ja samalla mainostajille pystytään tarjoamaan mahtavat mahdollisuudet viestien kohdentamiseen”, Saukko kertoo.

Palveluna Supla raivaa tietä, mutta markkina on jo olemassa. Nelonen Median radioilla on vuodessa 20 miljoonaa audiostarttia pelkästään webbisaiteilla. Suomen suosituimmat sisällöt kiinnostavat, mutta Suplan myötä ne saa käytettäväkseen paljon entistä helpommin.

”Kiinnostavien podcastien kokoamiseen löytyy kyllä erilaisia palveluita, mutta missään muualla maailmalla toimiala ei juuri ole itse ottanut tällä tavoin tulevaisuuden tiennäyttäjän roolia itselleen. Samalla olemme jo vahvasti kiinni tulevaisuudessa. Kun esimerkiksi autojen osuus media-alustoina kasvaa, Supla on valmiina”, Saukko sanoo.

Sekä iOS- että Android-alustoille lanseeratun palvelun voi ladata ilmaiseksi Apple Storesta ja Google Playstä.

Lisätietoja:

Johannes Saukko, Digital Manager, radio, Nelonen Media, p. 040 594 8670

Nelonen Medialla on kuusi radiokanavaa: Radio Aalto, Radio Rock, Radio Suomipop, Loop, Metro Helsinki ja Groove FM sekä yhdeksän televisiokanavaa: Nelonen, Jim, Liv ja Hero sekä Nelonen Pro 1, Nelonen Pro 2, Nelonen Prime, Nelonen Nappula, Nelonen Maailma ja Ruutu-palvelu.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.