Tiedotusvälineille 27.10.2015

HS-toimitukseen on perustettu kolme uutta osastoa: uutisdeski, datadeski ja HSTV. Organisaatiomuutoksen tavoitteena on vielä Helsingin Sanomia entistä monikanavaisempaan aikaan sekä selkiyttää toiminta- ja johtamismalleja erityisesti digitaalisissa kanavissa.

Uutisdeskiin yhdistetään entinen Uutisdeski ja Päivän Lehti. Uutisdeski huolehtii HS:n nopeasta uutisvirrasta sekä sisällön paketoinnista kaikkiin kanaviin. Deskipäälliköksi on nimitetty Kari Räisänen ja digipäälliköksi Samuli Leivonniemi.

Räisänen on aiemmin työskennellyt HS:ssä muun muassa uutispäällikkönä, uutis-, kaupunki- ja urheilutoimitusten esimiehenä sekä taloustoimituksen varaesimiehenä. Lisäksi hän on vieraillut IS-urheilussa uutispäällikkönä. Leivonniemi on työskennellyt HS:n palveluksessa toimittajana, uutispäällikkönä monissa digitaalisissa kehityshankkeissa. 

Datadeski tuottaa ja kehittää datajournalistisia työkaluja, sisältöjä sekä infografiikkaa kaikkiin kanaviin. Datadeskiä vetää kehityspäällikkö Esa Mäkinen, joka kuuluu jatkossa Helsingin Sanomien toimituksen johtoryhmään. Mäkinen on työskennellyt HS:ssa kulttuuritoimittajana, datajournalismin tuottajana ja datajournalismista vastaavana uutispäällikkönä. Lisäksi hän on työskennellyt Ylioppilaslehden päätoimittajana.

HSTV huolehtii liikkuvaan kuvaan perustuvasta sisällöntuotannosta ja sen aktiivisesta kehittämisestä. HSTV:n kanavapäälliköksi on nimitetty Kirsi Alm-Siira. Alm-Siira vastaa edelleen myös HS:n sosiaalisen median kanavista.Hän on ennen Helsingin Sanomiin tuloaan toiminut muun muassa MTV Uutisten uutisankkurina ja toimittajana, Nelosen urheilutoimittajana sekä vapaana toimittajana.

”Helsingin Sanomien tilaajista jo 53 prosenttia maksaa digitaalisesta sisällöstä, mikä on poikkeuksellinen luku myös koko maailman mittakaavassa. Haluamme näiden muutosten myötä varmistua siitä, pystymme kehittämään entistä nopeammin digitaalista kerrontaa ja tarjoamaan laatujournalismia kaikissa kanavissa”, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.   

Helsingin Sanomat tavoittaa eri kanaviensa kautta 2,3 miljoonaa suomalaista joka viikko. Helsingin Sanomiin kuuluu päivälehden lisäksi mm. Nyt-liite, Kuukausiliite,Teema, HS.fi, HS-kirjat ja HSTV. Hesari tarjoaa ainutlaatuista journalismia sanomalehdessä, tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.