Lehdistötiedote 25.6.2014

Kausiluonteisten laitteiden hakupiikit osuvat vertaiskaupassa samoihin aikoihin vähittäiskaupan kysynnän kanssa. Haut kasvavat lämpötilojen mukana moninkertaisiksi. Sen sijaan tarjonta toimii eri logiikalla ja harva tuulettimen omistaja päättää myydä laitteensa kesän kuumimpina päivinä. Edellisvuosina hakupiikki viilentäville laitteille on ajoittunut kesäkuulle. Tänä vuonna viileä sää on siirtänyt myös kysyntää myöhemmäksi.

Viime vuosina kaupoista usein loppuneet kotien viilennyslaitteet kiinnostavat myös kuluttajien välisessä vertaiskaupassa kymmeniätuhansia ihmisiä. Huuto.net selvitti viime vuosien tilastojen perusteella oikeita osto- ja myyntihetkiä eri laitteille:

Ilmastointilaitteet

Ylivoimaisesti suosituin kuukausi ilmastointilaitteiden hankkimiselle on aiempina vuosina ollut kesäkuu, jolloin kysyntä kaksinkertaistuu reippaasti toukokuuhun nähden. Vuonna 2013 ilmastointilaitteita haettiin toukokuussa 11 335 kertaa, mutta kesäkuussa luku oli jo 26 391. Heinäkuussa haut vähenivät. Silloin kuluttajat etsivät ilmastointilaitteita enää 6 200 kertaa. Ilmastointilaitteiden kysyntä ylipäätään kasvoi hieman viime vuonna (yhteensä 60 947 hakua) vuoteen 2012 (57 899 hakua) verrattuna.

”Säällä ja erityisesti kesän lämpötilalla on toki iso vaikutus kysyntään. Jos haluaa tehdä hyvät kaupat, ne kannattaa tehdä huonon sään aikana. Kun lämpömittari kipuaa yli hellerajan, on usein jo liian myöhäistä”, sanoo Huuto.netin tuotepäällikkö Toni Ruuska.

Pakastimet

Pakastimien kysyntä lähtee liikkeelle kesällä verkkaisemmin. Niissä kysyntäpiikki ajoittuu heinäkuulle ja alkaa hiipua elokuun myötä. Yksi kysyntään vaikuttava tekijä lienee suomalaisten marjastusinto. Pakastinten kysyntä oli viime vuonna vähäisempää (44 162 hakua) toissavuoteen verrattuna (110 002 hakua).

”Toissa vuonna oli hyvä marjasato, ja viime vuonna se vastaavasti jäi melko keskinkertaiseksi. Tämä saattoi vaikuttaa kysyntään, kun ihmisillä ei ollut niin paljon mitä pakastaa eikä marjastus ollut niin suuri puheenaihe. Myyjän kannalta paras hetki kaupata pakastinta on heinäkuun puolella kun pensaat alkavat näyttää viitteitä sadosta. Ostajan kannattaa tietysti olla liikkeellä jo aiemmin ”, kertoo Ruuska.

Tuulettimet ja kylmälaukut

Pienempikokoisissa hankinnoissa haku- ja hintatrendit liikkuvat nopeammin ja päivätasolla. Niiden kysyntäpiikki onkin aiempina vuosina jakautunut tasaisemmin kesä—elokuun välille. Tuulettimia haettiin viime vuonna selvästi enemmän (18 069 hakua) toissavuoteen verrattuna (14 122 hakua), kun taas kylmälaukut kiinnostivat (6 427 hakua) hieman toissavuotta (9 132 hakua) vähemmän.

”Muutaman kympin hankinnoissa kaupantekopäivän sää voi olla tärkeä tekijä. Myös uutiset, jotka kertovat esimerkiksi tuulettimien loppumisesta kaupoista, aiheuttavat tilanteen, jossa valveutunut tuulettimen myyjä voi saada laitteestaan kelpo hinnan vertaiskaupassa”, kommentoi Ruuska.


Lisätiedot:
Toni Ruuska
Tuotepäällikkö / Huuto.net
+358 9 122 2869
toni.ruuska@sanoma.fi


Huuto.net on Suomen suurin kauppapaikka verkossa, jossa myydään ja ostetaan tuotteita suoraan muilta käyttäjiltä. Huuto.netissä myyjät voivat itse määritellä, myyvätkö he tuotteensa kiinteällä hinnalla vai haluavatko järjestää huutokaupan. Ostajalle Huuto.net tarjoaa maan laajimman tuotevalikoiman ja turvallisen tavan tehdä kauppaa. Suomen ensimmäinen verkon vertaiskauppa Huuto.net on perustettu vuonna 1999, ja kaupankäynti Huuto.netissä on ollut alusta alkaen nopeaa, helppoa ja ilmaista. Aktiivisia käyttäjiä on yli puoli miljoonaa. Huuto.net on osa Sanoma-konsernia. www.huuto.net