Ilta-Sanomien painetun lehden lukijamäärä on kääntynyt nousuun ja onnistunut lehtiuudistus on houkutellut Helsingin Sanomien pariin lisää 25−44 -vuotiaita lukijoita, tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT Lukija 2013) kertoo. Samaan aikaan sekä sanoma- että aikakauslehtisisältöjen seuraaminen mobiilisti jatkaa vahvaa kasvuaan, minkä ansiosta moni mediabrändi tavoittaa enemmän suomalaisia kuin koskaan aiemmin.

Yhteensä Sanoma Media Finlandin Kansallisessa Mediatutkimuksessa mukana olevien sanoma- ja aikakauslehtien painettuja versioita lukee yli 3,2 miljoonaa suomalaista päivässä. Kokonaistavoittavuus on kuitenkin huomattavasti tätä suurempi, kun mukaan otetaan myös sisältöjen jatkuvassa kasvussa oleva digitaalinen käyttö.

”Teknologian ja mediankäytön muutokset avaavat meille huimia mahdollisuuksia olla entistä tiiviimmin mukana suomalaisten elämässä ja sitä kautta edelleen kasvattaa tavoittavuuttamme. Olemme jo nyt maan monikanavaisin mediatalo ja kehitämme jatkuvasti uusia tapoja viihtyä brändiemme parissa. Tärkeintä on laadukas ja asiakkaiden muuttuvia tarpeita vastaava sisältö, kuten esimerkiksi Ilta-Sanomien ja Hesarin hienot KMT-luvut ja menestys digitaalisissa kanavissa osoittavat”, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pekka Soini sanoo.  

Ilta-Sanomat kasvatti viime vuonna etumatkaansa Suomen tavoittavimpana sanomalehtenä, kun sekä painetun lehden että digitaalisten kanavien lukijamäärät kasvoivat. Painetun lehden lukijamäärä kasvoi eniten 12−24 -vuotiaiden joukossa ja Suomen ylivoimaisesti suurimman mobiilipalvelun tavoittavuus kasvoi vuodessa huikeat 153 prosenttia. Yhteensä Ilta-Sanomien painetulla lehdellä ja digitaalisilla kanavilla on viikossa 2 961 000 lukijaa, eli lehti tavoittaa yli puolet suomalaisista.

”Olemme kehittäneet määrätietoisesti sisältöjämme kaikissa kanavissamme ja siten kyenneet vankistamaan asemaamme Suomen tavoittavimpana sanomalehtenä. Olemme myös erityisen erittäin iloisia siitä, että onnistuimme houkuttelemaan lisää lukijoita myös painetun lehden pariin. Poikkeuksellista on, että eniten kasvua tuli juuri alle 25-vuotiaiden parista”, Ilta-Sanomien kustantaja ja vastaava päätoimittaja Tapio Sadeoja sanoo.      

Helsingin Sanomat onnistui puolestaan kasvattamaan painetun lehtensä suosiota 25−44 -vuotiaiden lukijoiden parissa. Myös lehden lukijamäärän lasku hidastui selvästi lehtiuudistuksen jälkeen.

”Näimme nousun 25−44 -vuotiaiden lukijoiden määrässä heti tabloidikokoon siirtymisen jälkeisenä keväänä. Se kertoo, että Helsingin Sanomien onnistunut uudistus kasvatti kiinnostusta lehden painettua versiota kohtaan. Lisäksi Kuukausiliitteen lukijamäärä 1,1 miljoonaa on edelleen täysin omassa luokassaan ja kertoo pitkän laatujournalismin vahvasta kysynnästä. Helsingin Sanomat tavoittaa tällä hetkellä eri tuotteidensa ja kanaviensa kautta enemmän lukijoita kuin koskaan, yli 2,2 miljoonaa viikossa”, Helsingin Sanomien liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta toteaa.     

Myös aikakauslehtisisältöjen kuluttaminen digitaalisissa kanavissa kasvaa vauhdikkaasti uutismedian perässä, vaikka suomalaiset lukevat edelleen keskimäärin 6,2 painettua aikakauslehteä. Sanoman julkaisemista lehdistä Aku Ankka jatkaa Suomen ylivoimaisesti suurimpana tilattavana aikakauslehtenä (886 000 lukijaa) ja ET-lehti suurimpana yleisaikakauslehtenä (620 000 lukijaa). Naistenlehtien ykkönen on Kodin Kuvalehti (453 000 lukijaa), Hyvä Terveys suurin naisten erikoislehti (431 000 lukijaa) ja Me Naiset suurin naisten viikkolehti (352 000 lukijaa). Sanoma Media Finland on markkinaosuudeltaan suurin naisten- ja perhelehtien sekä lasten ja nuorten julkaisujen kustantaja.

”Aikakauslehtisisältöjen kysyntä digitaalisessa muodossa on nyt lähtenyt selkeään kasvuun. Tätä kehitystä tukee jatkuvasti laajentuva monikanavainen tarjonta. Toimme viime vuonna markkinoille useita uusia digitaalisia palveluita, joista esimerkiksi Me Naisten Joka päivä -tilauskonsepti houkutteli kymmeniä tuhansia tilaajia vajaassa vuodessa. Seuraavaksi alamme paketoida sisältöjämme uudenlaisiksi teemakokonaisuuksiksi, joista ensimmäinen syntyy ruoan ympärille”, Magazine Media -liiketoimintayksikön liiketoimintajohtaja Kaisa Ala-Laurila kertoo. 

Lisätietoja:

Kustantaja ja vastaava päätoimittaja Tapio Sadeoja, Ilta-Sanomat, p. 09 122 3400
Liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta, Helsingin Sanomat, p. 09 122 3385
Liiketoimintajohtaja Kaisa Ala-Laurila, Magazine Media, p. 09 120 5100
Liiketoimintajohtaja Ulla Leppä, Kids Media, p. 09 120 5820

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin.

Yli 200 tuotettamme tavoittavat päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Tänäänkin yli 4 miljoonaa suomalaista viettää yhteensä 3,6 miljoonaa tuntia medioidemme parissa.

Lehtien lukijamäärät

Sanomalehdet:

Helsingin Sanomat 837 000
Koko tuoteperheen kokonaistavoittavuus 2 242 000 lukijaa / viikko (KMT Kuluttaja 2013 / TNS Gallup)

Kuukausiliite 1 129 000

Nyt-liite 660 000

Ilta-Sanomat 544 000
Koko tuoteperheen kokonaistavoittavuus 2 998 000 lukijaa / viikko (KMT Kuluttaja 2013 / TNS Gallup)

Ilta-Sanomat TV-lehti 113 000

Urheilusanomat 125 000 

Etelä-Saimaa 66 000

Kouvolan Sanomat 61 000

Kymen Sanomat 53 000

Aikakauslehdet:

Aku Ankka 886 000

Auto Bild Suomi 142 000

Cosmopolitan 198 000

ET-lehti 620 000

Gloria 205 000

Glorian Koti 141 000

Glorian Ruoka&Viini 151 000

Hyvä Terveys 431 000

Kodin Kuvalehti 453 000

Matkaopas 98 000

Me Naiset 352 000

Me Naiset Sport 88 000

Meidän Perhe 136 000

Mikrobitti / MB 199 000

Suuri Käsityö 253 000

Vauva 124 000

Seuraavat lehdet eivät olleet KMT-mittauksessa mukana:

GEO

Glorian Antiikki

Gti-Magazine

HS Teema

Metro

Pelit

Rakennuslehti

Tiede

Uutisvuoksi

V8 Magazine