Lehdistötiedote 21.5.2014

Edullisia ja kestäviä merkkituotteita metsästetään vertaiskaupasta kaikista ahkerimmin. Huuto.netin kymmentä suosituinta muotibrändiä haettiin vuonna 2013 yhteensä 2 700 000 kertaa. Suosituimmaksi noussutta Marimekkoa suomalaiset hakevat jopa 4 700 kertaa päivässä.

Arvostetut merkkituotteet säilyttävät suosionsa myös käytettyinä. Vertaiskaupan, eli kuluttajien välisen kaupankäynnin suosituimmat luksusmuotibrändit keräävät päivittäin tuhansittain hakuja. Vuoden 2013 suosituinta muotibrändiä Marimekkoa haettiin yhteensä 620 000 kertaa ja toiseksi tullutta Luis Vuittonia 550 000 kertaa.

Suosittuja tuotteita on myös myynnissä jatkuvasti. Marimekko-hakusanalla tuotteita on tällä hetkellä tarjolla noin 8 800 kappaletta ja tänä vuonna 50 vuotta täyttävää Marimekon Unikko-kuosia on myynnissä vaatetuskategoriassa yli 200 tuotetta. Louis Vuittonia hakemalla tuotteita on myynnissä hieman yli 700 kappaletta.

”Luksusmuotibrändit ovat vuodesta toiseen haetuimpia tuotteita ja erityisesti Marimekon suosio on jatkunut tasaisena.  Tunnettujen brändien suosio osoittaa, että myös laatu- ja merkkitietoiset kuluttajat hakeutuvat vertaiskauppaan. Vähittäiskaupan myyntilukuihin verrattuna vertaiskaupan tilastot kertovat kenties vielä vahvemmin eri brändituotteiden kestävyydestä ja ajattomuudesta”, sanoo Huuto.netin tuotepäällikkö Toni Ruuska.

Vertaiskaupassa suosituiksi nousevat perinteisestä kaupasta poiketen vanhemmat mallistot ja tuotteet, joita ei saa kaupoista. Suosittuja tuotteita ovat esimerkiksi Louis Vuittonin myynnistä poistuneet käsilaukut ja amerikkalaiset lastentarvikkeet, joita ei vielä myydä Suomessa. Myös Marimekon Metsänväki-kuosin kysyntä kasvoi merkittävästi Marimekon vedettyä sen myynnistä.

Vertaiskaupassa ostetaan designia ja panostetaan laatuun, koska laatu ja luksusbrändit säilyttävät arvonsa tai arvo jopa nousee vertaiskaupassa. Tässä mielessä vertaiskauppa on muuttanut ihmisten kulutustottumuksia. Enää ei etsitä uutta, vaan kestävää”, Ruuska toteaa.

Minna Parikka yllätysnimi ulkomaisten luksusbrändien joukossa

Suomalainen Minna Parikka pärjää vertaiskaupassa yllättävän hyvin suhteessa ulkomaisiin klassikkoihin. Sijalle 12 yltävän suunnittelijan kenkiä ja laukkuja on tälläkin hetkellä Huuto.netissä myynnissä noin 150 kappaletta. 

Suosituimpien muotibrändien lista on pysynyt viime vuoteen nähden lähes samana. Ainoastaan top 10 -listan loppupäässä keikkuvat Michael Kors ja Chanel ovat nostaneet hieman suosiotaan suomalaisten keskuudessa.

Huuto.netin 10 suosituinta muotibrändiä vuonna 2013

  1. Marimekko
  2. Louis Vuitton
  3. Guess  
  4. Mulberry  
  5. Longchamp
  6. Burberry
  7. Gant
  8. Michael Kors
  9. Omega
  10. Chanel

Muotibrändien lisäksi suomalaiset etsivät käytettynä Applen tuotteita, Artekin huonekaluja ja muumimukeja. Esimerkiksi Applen iPhonea etsittiin viime vuonna 730 000 kertaa ja Artekin tuotteita 406 000 kertaa. Huippusuositut muumimukit ovat jo lähes yhtä kysyttyjä kuin Marimekko: niitä haetaan noin 570 000 kertaa vuodessa.

Lisätiedot:
Toni Ruuska
Tuotepäällikkö / Huuto.net
+358 9 122 2869
toni.ruuska@sanoma.fi

Huuto.net on Suomen suurin kauppapaikka verkossa, jossa myydään ja ostetaan tuotteita suoraan muilta käyttäjiltä. Huuto.netissä myyjät voivat itse määritellä, myyvätkö he tuotteensa kiinteällä hinnalla vai haluavatko järjestää huutokaupan. Ostajalle Huuto.net tarjoaa maan laajimman tuotevalikoiman ja turvallisen tavan tehdä kauppaa. Suomen ensimmäinen verkon vertaiskauppa Huuto.net on perustettu vuonna 1999, ja kaupankäynti Huuto.netissä on ollut alusta alkaen nopeaa, helppoa ja ilmaista. Aktiivisia käyttäjiä on yli puoli miljoonaa. Huuto.net on osa Sanoma-konsernia. www.huuto.net