Muut tiedotteet 14.3.2013 10:55
Ilta-Sanomien sananvapauskampanja esillä lehdessä, kouluissa ja myös kansainvälisesti
Ilta-Sanomat järjesti 80-vuotisjuhlavuotensa loppuhuipennukseksi sananvapauskampanjan. Lehdessä ja verkossa julkaistussa juttusarjassa kerrottiin päivittäin yhden vainon kohteeksi joutuneen, vangitun tai surmatun toimittajan tarina. Kun Ilta-Sanomien 80. juhlavuosi helmikuussa päättyi, oli aiheesta julkaistu yhtä monta artikkelia.
Osana kampanjaa Ilta-Sanomat tarjosi kouluille Sanomalehti opetuksessa -viikolla helmikuun alussa Sana on vapaa -erikoisliitteensä maksutta. Yläasteen ja lukion oppilaita varten suunnitellussa liitteessä kerrottiin muun muassa, millaisiin vaaroihin monet toimittajat itsensä asettavat sananvapauden puolesta. Yli 800:aan kouluun toimitettua liitettä painettiin noin 60 000 kappaletta ja se on luettavissa myös Iltasanomat.fi:ssä.
Liite ja siihen liittyvä projekti leviää nyt kansainvälisesti. BBC Academy otti projektin opetusesimerkikseen ja Unesco julkaisee sarjan juttuja keväällä YK:n kaikilla virallisilla kielillä, muun muassa kiinaksi ja arabiaksi.
”Suomi on jo vuosia pitänyt ykkössijaa maailmanlaajuisissa lehdistönvapauden ranking-listauksissa. Meillä on siis roolimme ja vastuumme sananvapauden edistämisessä. Monessa maassa sananvapaus on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys. Olemme iloisia siitä, että projektimme on kerännyt myös kansainvälistä huomiota”, päätoimittaja Kaius Niemi toteaa.
Sananvapauskampanja on myös ehdolla Bonnierin Suuri journalistipalkinto 2012 -kilpailussa Vuoden journalistinen teko -sarjassa.
Sarjan osat: www.iltasanomat.fi/aihe/sanaonvapaa
Iltasanomat on Suomen tunnetuin verkkobrändi ja mobiilipalveluiden markkinajohtaja. Ilta-Sanomilla on viikoittain yli 2,5 miljoonaa eri verkkolukijaa.
Iltasanomat on osa Sanomaa, joka on noin 20 maassa toimiva, monipuolisesti kuluttajamediaan ja oppimiseen keskittyvä vahva eurooppalainen konserni.