Suomalaiset seniorit elävät omasta mielestään elämänsä parasta aikaa, toisin kuin vanhentumisen ongelmiin keskittyvästä yleisestä uutisoinnista ja keskustelusta voisi päätellä. ET-lehden ja 15/30 Researchin ensimmäistä kertaa tekemä Kansallinen senioritutkimus syväluotasi yli 55-vuotiaiden elämän. Ainutlaatuisen tutkimuksen tulokset romuttavat monia ikääntymiseen liittyviä myyttejä.
 
Tulppa. Riesa. Kuluerä. Uupuneet omaishoitajat. Yksinäisyys. Vanhuuskuvamme tuntuu usein olevan pelkkää huolta ja tuskaa. Valtaosa suomalaisista senioreista on kuitenkin asiasta eri mieltä. Omasta mielestään heillä on vihdoin aikaa keskittyä itseensä ja innostua uusista asioista.

Suomen suurimman seniorimedian ET-lehden ja tutkimusyritys 15/30 Researchin tekemän Kansallisen senioritutkimuksen mukaan kahdeksan kymmenestä yli 55-vuotiaasta suomalaisesta kokee elämänsä onnelliseksi. Heistä peräti kaksi kolmesta ilmoittaa elävänsä juuri nyt elämänsä parasta aikaa. Seniorikansalaiset eivät myöskään vastoin yleistä ennakkoluuloa haikaile vanhoja hyviä aikoja; heistä yli puolet on sitä mieltä, että asiat Suomessa ovat paremmin kuin 30 vuotta sitten.

”Kuva senioreista laahaa aikaansa jäljessä, ja siksi halusimme päästää heidät itsensä ääneen. Yli 55-vuotiaat näkevät elämässään runsaasti mahdollisuuksia. He ovat kiinnostuneita yhteiskunnasta, pitävät huolta terveydestään ja ovat valmiita auttamaan lapsiaan. Yli puolet heistä haluaisi jatkaa työntekoa eläkeiässä. Voisi siis sanoa, että seniorit ovat todellisia mallikansalaisia”, ET-lehden päätoimittaja Riitta Korhonen sanoo.

Toki vanhenemiseen liittyy myös varjopuolensa ja paljon epävarmuutta: Entä jos en pärjääkään omillani? Meneekö minulta muisti, hakevatko lapset minut holhoukseen ja löydänkö itseni hylättynä hoitokodista? Tutkimuksen mukaan senioreiden kaikkein suurin pelko on itsenäisyyden ja itsemääräämisoikeuden menettäminen.

Laajin katsaus senioreiden elämään ja haaveisiin

Kansallinen senioritutkimus on tähän asti laajin ja kunnianhimoisin tutkimus yli 55-vuotiaiden suomalaisten elämästä. Siihen vastasi yhteensä 1 003 suomalaista. Kvantitatiivisen kyselyosuuden lisäksi tutkimukseen sisältyi myös laaja kvalitatiivinen osuus.

”Valtaosa aiemmista selvityksistä on keskittynyt vanhusten sosiaali- ja terveydenhuoltoon, ja niiden tulokset kertovat sen takia usein synkkää tarinaa senioreiden elämästä. Kansallisessa senioritutkimuksessa halusimme syväluodata senioreiden elämää huomattavasti laajemmasta näkökulmasta. Yli 55-vuotiaita suomalaisia on nyt 1,8 miljoonaa ja vuonna 2020 jo kaksi miljoonaa. Uskomme, että heidän elämänsä, ajatuksiensa ja haaveidensa tunteminen palvelee yhteiskuntaa monin tavoin”, kehitysjohtaja Mikko Ampuja 15/30 Researchista sanoo.

Itsestään ylpeitä ja hyväkuntoisia kansalaisia   
• 63 % pitää terveydentilaansa hyvänä
• 40 % on usein kiireinen
• 77 % on ylpeä omasta itsestään ja elämästään
• Lähes 70 % hakee tiedon ensisijaisesti netistä
• 48 % pitää seksiä tärkeänä osana elämäänsä
• 50 % elää tuloillaan hyvää elämää.

Näin tutkimus toteutettiin
• Kansallisen Senioritutkimuksen toteutti 15/30 Research -tutkimusyritys. Tutkimuksen aineisto kerättiin kesällä 2013. Kyselyyn vastasi 1 003 suomalaista, joista puhelimitse tavoitettiin 600 ja nettilomakkeella 400.
• Vastanneista pääosa, 41 prosenttia, oli 55–64-vuotiaita. 66–77-vuotiaita oli 29 prosenttia ja 75–79-vuotiaita 10 prosenttia.
• Vastaajista 52 prosenttia oli naisia ja 48 prosenttia miehiä.
Tutkimustulokset esitellään ET-lehden numerossa 15/2013. 
 
  
Lisätiedot ja tutkimuskooste median käyttöön
 
päätoimittaja
Riitta Korhonen
ET-lehti
puh. 09-120 5415,
riitta.korhonen@sanoma.com

kehitysjohtaja
Mikko Ampuja
15/30 Research
puh. 050 306 7000
mikko.ampuja@1530.fi 
 

 
ET-lehti on Suomen suurin seniorimedia ja suurin yleisaikakauslehti. Se kannustaa lukijoitaan nauttimaan elämästä ja tarjoaa heille uusia mahdollisuuksia. ET-lehdellä on 654 000 lukijaa (KMT Lukija 2012) ja sen levikki on 226 853 (LT 2012). ET-lehti kuuluu Suomen johtavan aikakauslehtikustantajan Sanoma Magazinesin valikoimaan. 

Sanoma Magazines on osa Sanomaa. Sanoma on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.