Lehdistötiedote 24.1.2012

Verkkopalveluiden käyttö mobiililaitteilla ja mobiilipalveluiden määrä on erittäin nopeassa kasvussa. Tällä hetkellä Sanomalla on Suomessa jo yli 50 mobiilisovellusta tai mobiililaitteille optimoitua sivustoa. Suomalaiset ovat myös ottaneet Sanoman mobiili- ja iPad-sovellukset omikseen: TNS Gallup Metrixin mittauksessa suosituimpien mobiilisivustojen Ilta-Sanomien ja HS.fi:n mobiiliversioiden kävijämäärät tuplaantuivat viime vuonna yli 350 000 eri viikkokävijään. Sanoman verkkopalvelut tavoittavat kävijöitä mittaavan TNS Atlaksen mukaan noin 80 prosenttia Suomen verkkokäyttäjistä, joten palveluiden kävijätietojen pohjalta voidaan tehdä varsin tarkkoja päätelmiä suomalaisten käyttäytymisestä ja laitekannasta.

"2012 tulee olemaan vuosi, jolloin mobiilikäyttöön suunniteltujen sisältöpalveluiden käyttö saavuttaa laajan suosion Suomessa. Sanoma on määrätietoisesti kehittänyt kuluttajia kiinnostavia mobiilipalveluita viime vuosina, ja nopeasti yleistyneet helppokäyttöiset päätelaitteet mahdollistavat niiden laajan käytön", sanoo digitaalisen liiketoiminnan johtaja Marja-Leena Tuomola Sanoman Suomen-mediatoiminnoista.

Kuluttajamäärien kasvaessa mobiilista on tullut myös yhä varteenotettavampi vaihtoehto mainostajille.

"Uskomme mobiilimainosmarkkinan kasvavan moninkertaiseksi tänä vuonna", Tuomola jatkaa.

Sanoman mobiiliverkoston kokonaistavoittavuus Suomessa oli vuoden alussa jo yli 600 000 kävijää viikossa. Sanoma on tuonut markkinoille useita uusia, entistä kiinnostavimpia mainosmuotoja mobiilipäätelaitteisiin. Nämä tarjoavat myös mainostajille mahdollisuuden olla läsnä kuluttajien päivässä aamusta iltaan.

Sanoman verkkosivujen liikennetietojen perusteella arvioidaan, että iPadien määrä Suomessa on joulun jälkeen ylittänyt 150 000 laitteen rajan ja Android-tabletteja on noin 20 000. Tablet-laitteiden kokonaismäärä Suomessa on siis ylittänyt 170 000 - alle kahdessa vuodessa kokonaan uuden päätelaitetyypin julkaisusta.

Jo lähes puolet Sanoman mobiililiikenteestä tulee Applen päätelaitteista, iPhonesta ja iPadista. Android-pohjaisista laitteista tuleva liikenne on noin 20 prosenttia kokonaismäärästä ja käyttöjärjestelmä näyttää nousevan alkuvuoden aikana suosiossa Symbianin ohi. Windows-puhelimet edustavat toistaiseksi noin yhtä prosenttia koko liikenteestä, mutta osuuden odotetaan kasvavan uusien puhelinten lanseerauksen myötä.

Mobiilipalveluiden käyttö korostuu aamuisin kello kuuden ja seitsemän välillä, iltapäivisin kello 16-17 ja iltaisin kello 23-00, eli suomalaiset lukevat uutisia ja sääpalveluita erityisesti sängyssä ja liikkuessaan. IPad-laitteiden käyttö korostuu viikonloppuisin. Keskimääräinen lukemisaika Sanoman sivustoilla on tablet-laitteissa 21 minuuttia.


Lisätietoja:
Digitaalisen liiketoiminnan johtaja Marja-Leena Tuomola, p. 040-513 6630, Sanoma News ja Sanoma Media Finland

Sanoma News on Suomen johtava sanomalehtikustantaja, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä lukijoidensa elämässä painettuina ja digitaalisina. Pohjoismaiden suurimman sanomalehden Helsingin Sanomien lisäksi Sanoma News kustantaa Suomen suurinta iltapäivälehteä Ilta-Sanomia, suurinta talousverkkomediaa Taloussanomia sekä alueellisia lehtiä. Sanoma News kuuluu myös Suomen merkittävimpiin digitaalisiin toimijoihin. Sanoma News on osa Sanomaa, joka on 20 maassa monipuolisesti toimiva vahva eurooppalainen mediakonserni.