Oletko kolmikymppinen, keskituloinen, autokuumeen valtaama nainen?

Kun vierailet Sanoman verkkosivuilla, voit saada nähtäväksesi mainontaa, joka on kohdennettu juuri sinulle.

”Web-analytiikan avulla saamme selville, millä Sanoman sivuilla eri selaimilla vieraillaan, millä hakusanalla selaimet tulevat palveluun ja mitä hakusanoja palvelun sisällä käytetään. Kun tämä tieto yhdistetään analyysiin artikkelien sisällöstä, käytössämme on toimiva kohdennustyökalu", kertoo kehityspäällikkö Anders Stenbäck Sanoma Verkkomediamyynnistä.


Sanoman sivustojen sisältö on jaettu 25 kiinnostusalueeseen muodista matkailuun ja penkkiurheilusta yöelämään. Mainostaja voi kohdentaa viestinsä esimerkiksi ulkoilua harrastavalle perheelliselle, jota kiinnostaa ympäristö ja ekologia.
Tietoja kävijöiden iästä, sukupuolesta, koulutuksesta ja tulotasosta on kysytty useiden eri kampanjoiden avulla. Näiden taustatietojen avulla on pystytty rakentamaan tilastollisesti pätevä malli kävijäprofiileista.

Kohdennetut mainokset ajetaan läpi Sanoman verkoston. Ellei käyttäjä halua hänelle kohdennettua mainontaa, sen voi myös kieltää.  

”Kohdennuksen tavoitteena on näyttää kävijöille kiinnostavaa mainontaa ja tarjota mainostajille mahdollisuus välittää oikea viesti oikealle kohderyhmälle. Pitkäaikaisissa kampanjoissa mainostajat voivat myös tarvittaessa tarkentaa viestiään kampanjan kuluessa", Stenbäck kertoo.

Mainontaa on mahdollista kohdentaa myös maantieteellisesti sekä ip-osoitteiden perusteella tietylle toimialalle tai tietyn kokoisille yrityksille.

”Mitä tarkemmin kohdennettuja mainokset ovat, sitä paremmin ne toimivat kaikkien kannalta”, Stenbäck sanoo.

Mainonnan lisäksi kohdennusta voi käyttää myös sisällössä, kuten HS Digilehden personoiduissa uutisnostoissa.

"Sisältökohdennusta kokeillaan parhaillaan myös Iltasanomat.fi:ssä. Jos esimerkiksi siirryt viihdeuutisista urheiluun, sinulle näytetään urheilusivuilla viihteen nostoja", Stenbäck kuvaa.

Kiinnostusprofiilin hyödyntäminen tarjoaa tulevaisuudessa loputtomasti uudenlaisia mahdollisuuksia.

Mikäli kuluttaja ei halua, että hänelle näytetään kohdennettua mainontaa tai toimituksellisia nostoja hän voi kieltää sen sivuston käyttöehdoissa löytyvästä linkistä.