Sähköpostiliikenteen jatkuvasti kasvaessa hukkuu kaupallinen viesti helposti matkalla. Helpotusta mainostajalle tarjoaa suoramarkkinointikanava Sanoma Uniikki, jonka avulla on mahdollista lähettää sähköposti- ja mobiilimainontaa juuri heille, jotka ovat kertoneet sitä haluavansa. Kun vielä viestin lähettäjänä on tuttu ja luotettu verkkobrändi, vastaanottaja kiinnittää siihen myös varmasti huomiota.

"Sanoma Uniikki on yhtä kuin yli 660 000 markkinointilupaa ja se on Suomen suurin sähköinen suoramarkkinointirekisteri. Puolilta näistä henkilöistä meillä on käytössä profiilitiedot, eli heille voidaan kohdistaa henkilön kiinnostusalueen mukaan personoitua markkinointia", kertoo Sanoma Digital Finlandissa Uniikin liiketoiminnasta vastaava Tarja Soininen.

Ainutlaatuisen Sanoma Uniikista tekevät kontaktien suuren määrän lisäksi tunnetut internetbrändit sekä runsaat kohdentamismahdollisuudet. Mainonta voidaan kohdentaa esimerkiksi iän, sukupuolen, asuinpaikan ja kiinnostuksen kohteiden perusteella sekä täydentää tietoja vielä ulkopuolisista tietokannoista. Sähköinen suoramarkkinointi on mahdollista kohdistaa niin kuluttajille, ammattilaisille kuin päättäjäkohderyhmillekin.

Palvelun avulla Sanoman eri verkkobrändit pystyvät hyödyntämään omia kontaktirekisterejään ilman suuria markkinointipanoksia. Myös vastaanottaja ilahtuu saadessaan juuri hänelle kohdennettua, oleellista ja ajankohtaista viestintää.

"Kun viesti sisältää oikeasti hyödyllistä tietoa, vastaanottaja kokee sen palveluna, ei ylimääräisenä roskapostina", Soininen sanoo.

Esimerkkinä hyvin onnistuneesta kampanjasta Soininen mainitsee American Expressin kampanjan, jossa arvostettiin erityisesti brändin tunnettuutta, mainoksen sopivuutta sekä huomioarvoa. Mainostaja ilahtui etenkin B2B-suoramainonnan tehokkuudesta sekä vastausten suuresta määrästä.

"Nopeus ja mitattavuus ovat tiukkoina aikoina arvossaan ja välillä kampanjoita onkin ollut suorastaan jonossa", Soininen kertoo tämän hetken tilanteesta.

Sähköpostisuora Sanoma Uniikki syntyi noin kaksi vuotta sitten. Uuden palvelun lanseerauksessa tehtiin paljon töitä, sillä sähköinen suoramarkkinointi oli mainostajille vielä uutta. Alkukankeuden jälkeen Uniikki on nopeasti osoittanut kaupallisen potentiaalinsa. Nyt kokemusta ja osaamista sähköisestä suoramarkkinoinnista ja tietokantojen hyödyntämisestä on karttunut jo niin paljon, että Uniikin piiriin haetaan aktiivisesti digitaalisia asiakasrekistereitä myös muista konsernin osista.

Sanoma Digital Finlandin suosittuja verkkopalveluja ovat Oikotie.fi, Huuto.net, Keltainenporssi.fi, Hintaseuranta.fi, Rakentaja.fi, Puutarha.net, Sisustaja.com sekä Viron Sanoma Baltics AS:n Kuldnebors.ee ja Auto24.ee. Myös rekrytointijärjestelmiä tuottava Skillnet ja verkon välityksellä toimivia työvälineitä ja palveluja autoliikkeille toimittava Netwheels toimivat osana Sanoma Digitalia. Sähköiseen suoramarkkinointiin keskittyvä Sanoma Uniikki on Suomen suurin rekisteröityneiden digitaalisten asiakkuuksien markkinointilupakanta. Sanoma Digital Finland on osa Sanoma-konsernin Sanoma News –liiketoimintaryhmää.