Kirjat, lehdet, elokuvat ja musiikki merkitsevät aikaa itselle, rentoutumista ja irtautumista arjesta. Tallinnan Solaris-kauppakeskuksen Apollossa jo pelkkä kirjakaupassa käynti on elämys.

Sanoma Traden Apollo Raamatud -ketjuun kuuluva kirjakauppa avattiin lokakuussa 2009 uudessa kauppa- ja viihdekeskus Solariksessa.

Apollossa soi taustalla vaimea musiikki, ja tunnelmaa lisäävät huolella valitut värit, kalusteet sekä pehmeästi valaisevat lamput. Asiakkaat istuskelevat nojatuoleissa kirjat ja lehdet sylissään, teinit kokoontuvat lasten- ja nuortenosaston riipputuoleihin ja lasten nurkkauksessa pienimmät nauttivat olostaan tyynyjen päällä. Kahvilassa kirjat ovat esillä monella pöydällä. Apollossa on paljon sellaista, mitä Suomen kirjakaupoissa ei ole vielä rohjettu toteuttaa.

Visio ja sen toteutus

Apollo Raamatudin toimitusjohtajalla Arvo Pihlillä oli selkeä näkemys siitä, että ketju tarvitsee uuden suuren liiketilan Tallinnan keskustaan ja että sen pitää olla jotain täysin uutta ja erilaista.

"Halusin myymälän, joka yllättää, ihmetyttää, tarjoaa mukavan tilan oleskeluun ja jossa on tila esiintymisille. Ihmiset lakkaavat asioimasta kaupassa, joka tarjoaa aina samaa. Uusi Solaris oli meille loistava tilaisuus", Pihl kertoo.

Visiota ei ollut aivan helppo toteuttaa, vaan se vaati sitkeitä neuvotteluja ja suunnittelua. Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Jarmo Oksaharju oli apuna monessa. Vihdoin Apollo sai Solariksesta tyhjän tilan, johon väliseinätkin piti rakentaa itse. Tämä tarkoitti sitä, että hanke tarvitsi sisustusarkkitehdin ja rakennusurakoitsijan.

"Emme halunneet liiketilan näyttävän hypermarketilta. Sisustusarkkitehtitoimisto Vaikla Studion ansiota ovat mm. kattoelementit, jotka rikkovat tilan hallimaisuuden sekä tuovat vaihtelua ja rytmiä. Vaiklan suunnittelijat myös kehottivat meitä ajattelemaan asioita uudesta näkökulmasta: mitä olisi kirjakauppa ilman kirjahyllyjä. Hyvin pienet muutokset voivat tehdä asioista täysin uusia", Pihl kuvailee.

Apollon liiketila Solariksessa käsittää noin 1 350 neliötä, minkä lisäksi sillä on shop-in-shop -kahvila. Kahvilakonsepti todettiin toimivaksi jo Virun Apollossa.

"Solariksen Apollo on uniikki, eikä tällaisena tule toistumaan muualla. Monet toteutetut myymäläkonseptin osat ovat kuitenkin hyödynnettävissä myös muissa kohteissa", Pihl summaa.

Paras paikka koko Solariksessa

Solariksen Apollon myymäläpäällikkö ja liikkeen 20 työntekijän esimies Eha Pank on ylpeä työpaikastaan. Asiakkaat ovat kehuneet myymälää, jonka design on huomattu myös mediassa.

"Eräs asiakas totesi Apollon olevan paras paikka koko Solariksessa. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta niin asiakkailtamme kuin myös muilta sidosryhmiltämme", Pank kertoo tyytyväisenä.

Apollon tavoitteena on olla keskeisin kirja-alan tapahtumapaikka Tallinnassa. Jo nyt myymälä tarjoaa kirjailija- ja muusikkohaastatteluja sekä satutunteja.

Viron Apollo-kirjakauppaketju on osa Sanoma-konsernin Sanoma Trade -liiketoimintaryhmää.

Alkuperäisteksti ja kuva: Tiina Hakala