Uutta sisältöä, uusia elämyksiä, uutta kävijäkuntaa! Finnkinon ooppera- ja konserttiesitykset, Formula 1 -kisat ja 3D-elokuvat ovat houkutelleet katsojia elokuvateattereihin.

Finnkino otti vuonna 2007 käyttöön digitaalisen HD-valmiuksilla varustetun esitystekniikan valkokangasmainontaa varten. Uuden tekniikan ymmärrettiin mahdollistavan paljon muutakin kuin mainosten esittämisen. Piti vain keksiä, mitä kaikkea se voisi olla.

"Saimme kansainvälisen verkostomme kautta tietoa kokeiluista urheilutapahtumien ja oopperanäytösten esittämisestä elokuvateattereissa, ja lähdimme selvittämään asiaa", Finnkinon markkinointijohtaja Reijo Jämes kertoo hankkeen alkutaipaleesta.

Formula 1 -kisojen tuominen valkokankaille kuulosti lupaavalta, joten kauden 2008 kuusi kisaa esitettiin suorina lähetyksinä satelliittien välityksellä Finnkinon kahdeksassa teatterissa Suomessa.

"Asiakaspalaute oli erittäin hyvää, mutta formulakisat osoittautuivat kuitenkin liian haasteelliseksi kokeiluksi. Maksu-tv tuo suorat lähetykset kotisohvalle saakka. Finnkino sai silti korvaamatonta kokemusta satelliittitekniikasta ja live-lähetyksen esittämisestä elokuvateatteriympäristössä", Jämes toteaa.

Ooppera täytti elokuvateatterit

Seuraavaksi Finnkino otti yhteyttä New Yorkin Metropolitan Operaan, joka oli jo aiemmin tehnyt live-lähetyksiä eri puolille maailmaa. Finnkino teki sopimuksen kaudesta 2008–2009, joka sisälsi 10 live-esitystä Suomen, Viron ja Latvian elokuvateattereissa.

Leffaoopperat saivat runsaasti huomiota mediassa, ja kauden aloittanut Salome kansoitti elokuvasalit viimeistä sijaa myöten. Lippuja myytiin yli 3 000 kappaletta. Ooppera siivittikin Finnkinon uuden ohjelmasisällön menestykseen.

Luja usko 3D:n tulevaisuuteen

Hollywoodin studiot edellyttävät, että elokuvateattereilla on käytössään tarkat standardit täyttävät projektorit digitaalisten elokuvien esittämiseen. Aluksi Finnkino hankki vaatimukset täyttävän projektorin ainoastaan lippulaivateatteriinsa Tennispalatsiin, mutta tänä kesänä 3D-elokuvia voi katsoa jo 13 Finnkinon salissa seitsemällä paikkakunnalla.

"Tämän ja ensi vuoden aikana ohjelmistoon on tulossa useita 3D-elokuvia. Niin sanotulta edutainment-alueelta etsitään vaihtoehtoista 3D-sisältöä, luontodokumentit ovat tästä hyvä esimerkki", Jämes kertoo.

Menestys ei tule itsestään


Kehittämistyö jatkuu ja elokuvateattereihin on tulossa paljon ennen näkemätöntä tarjontaa.

"Uuden luominen on välttämätöntä ja haastavaa, mutta aina myös jännittävä mahdollisuus. Tänä kesänä olemme esittäneet live-teatteria ensimmäistä kertaa. Yhteistyö London National Theatren kanssa jatkuu, ja esitämme syksyn ja kevään aikana kolme näytelmää lisää. Haussa ovat myös suorana lähetyksenä esitettävät konsertit. Metropolitan Operan kanssa on solmittu sopimus myös seuraavan kauden oopperoiden esittämisestä Finnkinon teattereissa, uutuutena taltioidut Encore-esitykset, jotka näytetään live-lähetystä seuraavana tiistaina", Jämes kertoo.

Finnkino kuuluu Sanoma-konsernin Sanoma Trade -liiketoimintaryhmään.