Rautakirja menestyi erinomaisesti Taloustutkimuksen Suomi Tänään 1/2009 -ketjututkimuksessa. Tulosten mukaan Suomalainen Kirjakauppa on Suomen arvostetuin ketjubrändi. R-kioski puolestaan sijoittui seitsemänneksi.

Suomalainen Kirjakauppa nousee tutkimuksen kärkeen arvosanallaan 8,27, kun asteikkona käytettiin kouluarvosanoja 4–10. R-kioskin tulos oli 7,97. Kuluttajien kokemus Suomalaisesta Kirjakaupasta on kehittynyt viime aikoina hienosti, ketju sijoittui viime vuonna kolmanneksi ja edellisenä vuonna viidenneksi samassa tutkimuksessa.

Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Jarmo Oksaharjun mukaan hyvä tulos kertoo, että lähes 100-vuotias brändi on onnistunut uudistumaan ja vastaamaan nykypäivän asiakkaiden tarpeisiin. Suomalainen Kirjakauppa on viime vuosina uudistanut myymälöitään ja valikoimiaan tukemaan asiakaslähtöisyyttä entistä vahvemmin.

Suomalainen Kirjakauppa aloitti kanta-asiakasohjelmansa vuonna 2005, ja tätä nykyä ketjulla on lähes puoli miljoonaa kanta-asiakasta.

"Lukemisen ympärille punotaan yhteisöllisyyttä. Teemme esimerkiksi matkoja kirjojen tapahtumapaikoille ja tapaamme kirjailijoita. Myymälämme ovat erittäin aktiivisia järjestämään erilaisia tapahtumia asiakaskunnalleen. Lisäksi Facebookissa vaikuttaa kirjakaupan yli 3 000 hengen faniryhmä, markkinointijohtaja Pirjo Purovesi kertoo.

Suomalainen Kirjakauppa on osa Sanoma-konsernin Sanoma Trade -liiketoimintaryhmää.