WSOY Oppimateriaalit on kesän ja syksyn aikana tuonut perinteisen tarjontansa lisäksi markkinoille kokonaan uudenlaisia oppimisen tuotteita. Oppi&ilo-tuotevalikoimaan kuuluu alkuvaiheessa esimerkiksi lauta- ja verkkopelejä, puuhavihkoja sekä kirjoja. Tuotteet on suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille vapaa-aikana käytettäväksi.

"Tavoitteena on rohkaista lapsia vapauttamaan itsestään oppimisen ilo. Uusi tuotesarja tukee tietojen ja taitojen kehittämistä koulutuntien ulkopuolella. Tuotteiden tärkeimmät ominaisuudet ovat viihdyttävyys ja pedagogisesti laadukas sisältö", kertoo Anja Kahri, WSOY Oppimateriaalit kuluttajamarkkinayksikön johtaja.

Oppi&ilo-tuotesarjaa on suunniteltu usean vuoden ajan ja kuluttajamarkkinoinnin liiketoimintayksikkö perustettiin alkuvuodesta 2007. "Työn perustana on WSOY Oppimateriaalien monikymmenvuotinen kokemus oppimateriaalien kehittäjänä. Lisäksi pohjana on syvällinen tutkimustyö suomalaisten perheiden, lasten, vanhempien ja isovanhempien parissa", Kahri jatkaa.

Syyskuun alussa aukesi verkkosivusto Oppijailo.fi, jossa on tarjolla runsaasti sekä maksullista että ilmaista materiaalia. Sivustolla on lapsille esimerkiksi erilaisia puuhatehtäviä, ja aikuiset voivat lukea artikkeleita kasvamisesta ja oppimisesta tai tutustua ja tilata Oppi&ilo-tuotteita.

Taustalla konserniyhteistyötä

"Konserniyhteistyö on ollut erittäin tärkeässä roolissa uusien tuotteiden kehityksessä. WSOY Yleinen kirjallisuus tekee meille kirjoja ja Ilta-Sanomien kanssa teimme kesäksi IS Puuha -lehden. Suomalaisen Kirjakaupan ja R-kioskin kanssa on tehty erinomaista jakelutieyhteistyötä ja SanomaMagazinesin perhelehtien kanssa kehitämme sisältöjä verkkoon", Kahri kertoo konsernin sisäisestä yhteistyöstä.

Yhteistyömahdollisuuksia hyödynnetään myös jatkossa SanomaWSOY Education and Books

-liiketoimintaryhmän sisällä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. "SanomaWSOY-konsernin koko ja portfolio sekä sen innostunut henkilökunta antavat meille erinomaisen kilpailuedun. Kuluttajille suunnatuista oppimistuotteista on runsaasti hyviä kokemuksia esimerkiksi Hollannissa ja Belgiassa", Kahri toteaa.

Koululaislehti EMIL yhteistyön tuloksena Unkarissa

Konserniyhteistyö on ollut merkittävässä roolissa myös Unkarissa, jossa oppimateriaalikustantaja Nemzeti Tankönyvkiadó (NTK) lanseerasi viime marraskuussa 10­–14-vuotiaille koululaisille suunnatun EMIL-lehden. Samalle ikäryhmälle on suunnattu myös Sanoma Budapestin julkaisema National Geography Kids -lehti. Koska lehtien sisältö, konsepti ja jakelu kuitenkin eroavat toisistaan, oli yhteistyö SanomaWSOY:n eri liiketoimintaryhmiin kuuluvien kustantajien välillä mahdollista. Tällä hetkellä Sanoma Budapestin EXIT-lehden toimitus tuottaa useimmat EMIL-lehden artikkeleista.

"EMIL on 48-sivuinen, värikäs ja kerran kuussa ilmestyvä aikakauslehti, joka viihdyttämisen lisäksi tarjoaa koululaisille perustietoja jokapäiväisestä elämästä", kertoo NTK:n myyntijohtaja Andrea Menyhárt Hámori. Lehti on lukijoille maksuton. "Jotta mahdollisimman moni koululainen saisi lehden, jaetaan se ilmaiseksi koulujen kautta kaikille halukkaille", Menyhárt kertoo.

Tämän vuoden tavoitteena on rahoittaa lehti kokonaan mainosvaroin, mutta varsinaisten mainosten sijaan lehdessä käytetään mieluummin sponsoroituja artikkeleja. "Etsimme lehteen kumppaneita, jotka tuotteistaan tai palveluistaan kertomalla voivat samalla auttaa lapsia ymmärtämään arkipäivän asioita. Esimerkiksi pankki voi ostaa talouteen liittyvän artikkelin otsikon ja samalla kertoa lapsille, mitä esimerkiksi pankkitili, suoraveloitus tai pankkiautomaatti ovat. Koululaiset kuulevat näitä sanoja usein esimerkiksi tv:stä, mutta eivät kuitenkaan välttämättä ymmärrä, mitä ne oikeasti tarkoittavat", Menyhárt selittää lehden toimintaperiaatteita.

WSOY Oppimateriaalit ja Nemzeti Tankönyvkiadó (NTK) kuuluvat SanomaWSOY Education and Books -liiketoimintaryhmän.

Sanoma Budapest on osa SanomaWSOY:n aikakauslehtiryhmää, Sanoma Magazinesia.

1.10. alkaen SanomaWSOY:n nimi muuttuu Sanomaksi ja SanomaWSOY Education and Booksin nimi muuttuu Sanoma Learning & Literatureksi.