Toimiston ikkunoista Helsingin Ruoholahdessa näkyy aava meri ja kauas lähtevät satamakontit. Myös AAC Globalin horisontti on avoin, ja tietotaitoa viedään maailmalle.

AAC Global, Pohjoismaiden suurin monikielisen viestinnän asiantuntijayritys, kasvaa ja kansainvälistyy. Ruotsiin ja Venäjälle laajentuneella yrityksellä on yli 200 työntekijää ja kahdeksan kotimaan toimipistettä. Vuonna 2006 yrityksestä tuli osa SanomaWSOY-konsernia yhtiön ostettua 51 % AAC Globalin osakekannasta.

Juuret kielikoulutuksessa

AAC:n toiminnan juuret ovat kielikoulutuksessa. Vuonna 1969 perustettu perheyhtiö kehitti oman monimuotomenetelmän, olennaisena osana oma oppimateriaalikehitys ja kustantaminen. Yrityksestä kehittyi nopeasti merkittävä tekijä hajautuneella toimialalla.

Toiminta laajeni ajan myötä kielikoulutuksesta kulttuuri- ja viestintävalmennukseen ja monikieliseen tuotekoulutukseen, jota tarjotaan useilla kielillä . Lisäksi AAC tuottaa ja kustantaa aikuisoppimateriaalia niin painetussa kuin digitaalisessa muodossa.

1990-luvulla AAC Global kielikoulutti jo lähes 20 000 yritysten avainhenkilöä vuodessa. Koska asiakkaat kaipasivat lisäpalveluja, yrityksessä tehtiin strateginen päätös laajentaa toimintaa käännöstoimialalle. Nykyään AAC Global on Suomen suurin käännös- ja lokalisointitoimisto.

Termistöjen kehityksestä on tullut luontevasti AAC Globalin kolmas suuri liiketoiminta-ala. Yhdenmukainen, standardisoitu terminologia tarjoaa vahvan pohjan monikieliselle viestinnälle, ja hyödyttää sekä koulutus- että käännöstoimintaa. Mm. Metsäklusterin terminologian standardisointi on tuonut AAC Globalille kansainvälistäkin tunnustusta.

Kieliteknologiasta tuli AAC Globalin uusin toimialalaajennus 2000 luvun alussa. Toimitusjohtaja Janne Nevasuon johdolla teknologisten ratkaisujen kehittäminen asiakkaiden monikielisen viestinnän prosessien tehostamiseksi saavutti vankan aseman yrityksen toiminnassa. AAC Global laajensi myös digitaaliseen tuote- ja markkinointiviestintään monilla eri kielillä.

Monikielisen viestinnän etujoukoissa

Tämän päivän AAC Global on kulkenut pitkän tien pienestä kielikoulusta vahvan teknologiapohjan omaavaksi monikielisen viestinnän asiantuntijayritykseksi. Kasvua on jatkunut jo kolmentoista vuoden ajan.

Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä pelkkä koulutus, käännös tai termistö eivät kuitenkaan riitä. Menestyksen edellytys on asiakaslähtöisyys. Olennaista on myös pyrkiä lähelle yritysten prosesseja, jotta osaaminen, sisältö ja teknologia kohtaavat asiakkaan tarpeet.

Vuonna 2007 näkymät Ruoholahdesta ovat varsin valoisat. B2B-sektorilla AAC Global on Pohjoismaiden suurin kielikouluttaja Kieli- ja substanssikoulutuksen välisen rajan hälventyessä painopiste on siirtynyt pelkästä kielenopetuksesta kulttuuri- ja viestintävalmennukseen ja monikieliseen tuoteviestintään. Koulutuksen digitalisoituminen on tärkeä kehityssuunta.

Noodi Oy:n oston myötä partneriverkosto on globalisoitunut, ja käännöstoiminta muuttunut aidosti kansainväliseksi. AAC Global onkin tällä hetkellä maailman 15. suurin kielipalveluyritys: parhaimmillaan asiakkaita palvellaan 60 kielellä.

Kasvu jatkuu, suuntana Itämeri ja Itä-Eurooppa

Monikielinen viestinnän ala kasvaa tällä hetkellä erittäin nopeasti. Myös AAC Globalin kasvu jatkuu, sekä operatiivisesti että yritysostoin.

Yrityksen johtaja Janne Nevasuo katsoo luottavaisena tulevaisuuteen. "Missiomme auttaa yrityksiä saamaan viesti läpi puree nyt paremmin kuin koskaan. Asiakkaidemme jatkuva kansainvälistyminen, tuotteiden samankaltaistuminen ja kilpailun kiristyminen ovat omiaan edesauttamaan omaa kansainvälistymistämme."

Parhaillaan suunnitellaan yhteistyötä SanomaWSOY-konserniin kuuluvien puolalaisen Young Digital Planetin sekä Unkarissa ja Romaniassa toimivan Perfektin kanssa. Jatkossa tärkein kasvualue onkin useiden asiakkaiden kotimarkkina-alue Itämeren alue ja Itä-Eurooppa.

Kasvun edellytykset vahvistuvat edelleen, kun AAC Globalin toimintoja integroidaan WSOYpron kanssa. Perheyrityksenä aloittaneesta AAC Globalista tulee integroinnin myötä Itämeren alueen suurin, monikieliseen viestintään, osaamisen kehittämiseen ja sisällöntuotantoon keskittyvä viestinnän asiantuntija.