Nelonen Median uusi kanava JIM aloitti toimintansa helmikuun lopulla. Katsojat ottivat uuden maksuttoman digikanava JIMin omakseen jo ensimmäisten viikkojen aikana, ja katsojatavoitteet ylitettiin kirkkaasti. JIM tavoitti jo ensimmäisen viikkonsa aikana yhteensä 1,3 miljoonaa katsojaa.

Finnpanel Oy:n TV-Mittaritutkimuksen mukaan päivittäin kanavalla on viihtynyt keskimäärin yli 500 000 katsojaa. Kanavan kaupallinen katseluosuus oli 5,9 % ensimmäisen viikon aikana.

"JIM ei ole Nelosen ohjelmien kierrätyskanava, vaan haluamme tarjota myös uutta ja erilaista ohjelmaa - tämä näyttää jo nyt purreen katsojiin", arvioi JIMin kanavapäällikkö Elina Pentinsaari.

JIMin pääkohderyhmän muodostavat muutosmyönteiset suomalaiset. Tällä hetkellä miesten osuus katselijoista on noin 65 %. Pentinsaaren mukaan on jopa yllättävää, miten tarkasti katseluosuudet ovat noudattaneet ennakko-odotuksia. "Ohjelmien toiminnallisuus vetoaa miehiin odotetulla tavalla", hän toteaa.

Muiden suomalaisten maksuttomien kanavien tarjonta on arki-iltaisin viihde, draama- ja uutispainotteista, mutta JIM esittää joka ilta klo 21 dokumentin. Dokumentit käsittelevät erilaisia aiheita: esimerkiksi yliluonnollisista ilmiöitä, luontoa ja historian henkilöitä. Illat on teemoitettu tarkasti ja johdonmukaisesti, jotta katsoja tietää mitä odottaa. Myös harraste- ja seikkailuohjelmat kuuluvat JIMin ohjelmistoon.

Nelonen ja JIM tukevat toisiaan

Televisio on liiketoimintana nopeatempoista ja kansainvälistä. Internetin myötä katsojat ovat yhä tiedostavampia ja aktiivisempia: kansainväliset trendit leviävät nopeammin myös Suomeen.

Tutkimusten ansiosta ohjelmien suosio on selvillä heti seuraavana päivänä. Kovan kilpailun seurauksena erityisesti Yhdysvalloissa tuotantoja lakkautetaan, jos ne eivät välittömästi vastaa odotuksia – sellaisiakin jotka voisivat menestyä pienillä markkinoilla, kuten Suomessa.

JIMin lanseerauksen taustalla on vankka näkemys siitä, miten tulee toimia pirstaloituvassa mediamaailmassa. Digitaalisessa lähitulevaisuudessa kohderyhmäpainotteisten kanavien suosion uskotaan kasvavan.

Suomessa mainosrahoitteisten kanavien katseluosuus on vielä melko pieni verrattuna muihin Euroopan maihin ja Yhdysvaltoihin, ja tv-mainonta on suhteellisen edullista. Nelonen Media hakeekin voimakasta kasvua tv-toiminnassa.

"Nelosen ja JIMin yhteistavoite on 40 % markkinaosuus tv-mainonnasta Suomessa. Viime vuonna pelkän Nelosen osuus oli 31,4 %, joten tavoite on varsin realistinen", Pentinsaari selventää.

"Nelonen ja JIM tukevat toisiaan. Parasta katseluaikaa on rajattu määrä, prime time on noin klo 20-23. Useammilla kanavilla voimme vastata katsojien tarpeisiin paremmin."

Nelonen Media on osa SanomaWSOY:n sähköisen viestinnän liiketoimintaryhmää SWelcomia. Nelonen Median toimialoja ovat tv, radio ja online. TV-toimialaan kuuluvat Nelonen ja JIM. Radiotoimialaan kuuluvat Radio Rock ja Radio Aalto. Onlinetoimialaan kuuluvat edellä mainittujen medioiden verkko- ja mobiiliratkaisut.