Esmerkin toimisto Pietarin keskustassa näyttää ulkoapäin olevan tsaarin ajalta, mutta kuorien sisältä löytyvä liikerakennus on täysin uudistettu ja moderni. Kahdentoista vuoden aikana niin Venäjä kuin Esmerk ovat muuttuneet perusteellisesti.

Vuonna 1975 Suomessa perustetulla Esmerkillä on Venäjän lisäksi toimistot Suomessa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Malesiassa, Ranskassa ja Saksassa. Voimakkaasti kasvaneesta liikevaihdosta jo yli puolet tulee Suomen ulkopuolelta, ja yhtiöllä on asiakkaita noin 30 maassa. Esmerkin yritystietopalvelut seuraavat yli 1 500 tietolähdettä, kuten talous- ja ammattilehtiä, verkkosivustoja ja lehdistötiedotteita noin 130 markkina-alueesta. Tiedot tiivistetään, lyhennetään, käännetään ja toimitetaan asiakkaille heidän toiveidensa mukaisesti.

Esmerkin uutisseuranta Venäjällä kattaa yli 150 päivä-, talous- ja ammattilehteä. Tuotevalikoimaan kuuluvat räätälöity uutispalvelu, julkisuuskuvan seuranta, kilpailijaseuranta sekä kansainvälinen tietopankki. Kilpailu alalla on kiristynyt. Mukana on paljon uusia toimijoita: mediaseurantayrityksiä, tietotoimistoja ja internetportaaleja.

Oikea tieto oikeassa formaatissa

"Esmerkin toiminta alkoi kolme vuotta Neuvostoliiton romahduksen jälkeen. Pieni toimisto keräsi aluksi paikallisia uutisia kansainvälisille asiakkaille", kertoo OOO Esmerk Informationin toimitusjohtaja Yekaterina Levochskaya, joka on työskennellyt kymmenen vuotta Esmerkin palveluksessa.

Levochskaya on opiskellut niin taloustieteitä kuin journalismia. Yhdysvaltoihin hän lähti opiskelemaan juuri ennen Neuvostoliiton romahtamista. "Kun palasin kesälomalle vuotta myöhemmin, palasin täysin erilaiseen maahan, täydelliseen kaaokseen. Vanha järjestelmä ei ollut vielä täysin kaatunut, mutta siitä ei enää välitetty. Uusi hallinto ei ollut vielä asettunut", hän kuvailee.

Levochskayan mukaan kansainväliset yritykset olivat jo tuolloin kiinnostuneita Venäjästä. "Heillä ei kuitenkaan ollut mitään tietoa siitä, miten toimia täällä tai mitä täällä tapahtui. Esmerk toimi ikään kuin asiakkaiden ikkunana Venäjälle."

"Monilla Euroopan mailla on kestänyt vuosia tulla tähän vaiheeseen. Nykyisin on aivan eri tilanne kun aikaisemmin, jolloin lait ja byrokratia vaikeuttivat toimintaa. Myös ihmiset ovat muuttuneet. Ihmisiä on helpompi tavata ja he ovat avoimempia. Asiakkaamme kysyvät toisinaan, miten he voivat luottaa sanomalehdessä julkaistuun tietoon. Me emme kuitenkaan anna mitään suosituksia emmekä tee ennusteita tai analyysejä siitä mitä on kirjoitettu. Meidän työtämme on löytää oikea tieto, laittaa se oikeaa formaattiin ja välittää se oikealla tavalla oikeille ihmisille."

Pienestä perheyhtiöstä osa kansainvälistä konsernia

Venäjän talouden kehittyminen sai yhä useammat yritykset kiinnostumaan maasta. Vähitellen myös venäläiset yritykset alkoivat tuntea tarvetta Esmerkin tarjoamiin palveluihin. "Tällä hetkellä Venäjän Esmerkin asiakkaista noin puolet on kotimaan markkinoilla toimivia yrityksiä. Puskaradio on osoittautunut tehokkaaksi myyntikanavaksi."

Sanoman omistukseen Esmerk siirtyi 1998. Muutos pienestä perheyhtiöstä osaksi isoa kansainvälistynyttä konsernia on ollut Esmerkin kannalta merkittävä. Vuonna 2000 perustettiin toimisto myös Moskovaan. Vuoden 2005 lopussa julkistettiin kehityssuunnitelma, joka kasvattaa uutisseurannan henkilöstön kaksinkertaiseksi ja lisää resursseja myyntiin. Pietarin 25 henkilöä työllistävään toimistoon ollaan palkkaamassa lisää väkeä ja parhaillaan pyörii iso markkinointikampanja.

"Kuuluminen isoon viestintäkonserniin on antanut meille uskottavuutta, varsinkin sen jälkeen, kun SanomaWSOY osti aikakauslehtikustantaja Independent Median Venäjällä. Nykyinen kehityssuunnitelma ei olisi ollut mahdollinen ilman Sanomaa", Levochskaya sanoo.

Selkeää markkinajohtajaa ei ole, mutta Esmerkillä on maassa vakaa ja luotettava asema. Venäjän talouden imussa yritystietopalvelujen kasvuvauhti on noin 20 % vuodessa.