Nelonen tarjoaa strategiansa mukaan sisältöä useaa eri kanavaa hyödyntäen: television ohella mediavalikoimaa täydentävät internet, mobiili-tv ja jopa aikakauslehdet.

Nelosen internetsivut esittelevät uudet ohjelmat, tarjoavat lisätietoa ja -materiaalia ohjelmistossa parhaillaan olevista sarjoista ja verkkokaupasta voi hankkia ohjelmiin liittyviä tuotteita. Sivuilla voi mm. tutustua valmiisiin Unelmakämppiin tai vaikkapa testata tyylikkyyttä. Uusimpana Nelosen nettisivuilta löytyvät myös Hauska nettivideot - ohjelma, jota voi seurata vain verkossa. Hauskat nettivideot on televisiokanava Nelosen tauolla olevan Hauskat kotivideot -sarjan sisarohjelma.

- Internetsivujemme sisältöön vaikuttaa kanavan kulloinenkin tarjonta. Mietimme, mitkä ohjelmat ovat meille tärkeitä ja pyrimme tarjoamaan katsojille tietoa niistä monikanavaisesti. Samalla toki myös mietimme, että sähköinen kanava sopii myös ohjelmaan, sanoo vastaava tuottaja Juha Hätönen Nelosen uusmediaryhmästä.

Testasitko täydellisyytesi?

Ohjelmiin liittyvä sisältö netissä yleensä joko mainostaa uutta ohjelmaa etukäteen tai tarjoaa lisätietoa ja monipuolisempaa sisältöä ohjelmistossa olevista sarjoista.

- Esimerkiksi ennen Täydelliset naiset -sarjan alkua internetsivuillamme oli ohjelmaan liittyen Oletko täydellinen -testi. Ennen kuin Suomessa oli esitetty ensimmäistäkään jaksoa ohjelmasta, testin oli tehnyt noin 250 000 eri kävijää, Hätönen kertoo. - Ensimmäinen jakso keräsi reippaasti yli 500 000 katsojaa, joten voidaan ajatella, että lähes puolet heistä oli tutustunut ohjelmaan jo etukäteen netissä.

Ohjelmat synnyttävät yhteisöjä

Unelmakämppä tosi-tv-ohjelmasta esitettiin kevään 2006 aikana Suomessa toinen tuotantokausi. Televisiossa nähtyjen jaksojen lisäksi Unelmakämppien edistymistä on voinut seurata ohjelman monipuolisilla internetsivuilla - Osaa tapahtumista on mahdollista seurata televisiosta, mutta paljon tapahtui myös pelkästään internetissä. Tosi-tv-sarjan kuvauksissa syntyy paljon enemmän materiaalia kuin 11 jakson televisiosarjassa oli mahdollista hyödyntää, Hätönen kertoo. Unelmakämppä-ohjelmaan liittyen Nelonen toteutti yhteistyössä Sanoma Magazines Finlandin kanssa myös sisustamiseen keskittyvän Unelmakämppä-aikakauslehden.

- Nettisivujen tavoitteena on jatkaa ohjelman parissa käytettyä aikaa, tarjota lisätietoa ja saada ihmiset liittymään Unelmakämppä-yhteisöön. Esimerkiksi "Arvostele mun kämppä" -osio on innostanut kävijöitä antamaan toinen toisilleen sisustusvinkkejä.

Nelonen haluaa panostaa nettisisältöihin, sillä Hätösen mukaan internetin rooli ihmisten arjessa kasvaa koko ajan. - Esimerkiksi televisionkatselu ja netissä surffaaminen lomittuvat. Televisio ja netti myös tukevat hyvin toisiaan, ja molempia kanavia hyödyntäen tarjontaa on mahdollista täydentää, Hätönen sanoo.

Lue lisää: www.nelonen.fi