Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat ovat perustaneet yhteistyössä online-musiikkikaupan www.iltasanomat.fi, www.helsinginsanomat.fi ja www.nyt.fi -sivustojen yhteyteen. Palvelu avautuu tänään 15.9. osoitteissa http://www.iltasanomat.fi/musiikki/ sekä http://musiikkilataamo.hs.fi

- Haluamme tarjota kuluttajille helpon ja laillisen tavan hankkia musiikkia levyarvostelujemme luonnollisena jatkeena. Sanoman tavoitteena on laajin ja helppokäyttöisin online-musiikkikauppa Suomessa. Uskomme, että voimme olla vahvasti mukana kasvattamassa musiikin myyntiä verkossa. Palvelu vahvistaa Sanoman monikanavaista toimintamallia ja verkkopalvelujen asemaa tärkeässä nuorten aikuisten kohderyhmässä, Sanoma Osakeyhtiön toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Suomen äänilevymyynnin markkinat vuonna 2004 olivat n. 105 milj. euroa. Musiikin online-myynti tulee kasvamaan lähivuosina nopeasti.

- Levy- ja musiikkiteollisuus on vuosia ollut Ilta-Sanomien yksi isoimmista media-asiakkaista. On luontevaa tiivistää tätä yhteistyötä edelleen verkossa. Ilta-Sanomat Oy on jo tällä hetkellä yksi suurimmista kuluttajille suunnatuista kauppapaikoista verkossa Keltaisen Pörssin ja Huuto.netin brändin alla olevien markkinapaikkojensa kautta. Ilta-Sanomat Oy:n sivuilla on viikossa yhteensä lähes miljoona eri kävijää.

Musiikkikaupalle on vahva kysyntä olemassa, Ilta-Sanomien toimitusjohtaja Pekka Harju toteaa.

- Palvelun perustaminen on luonnollinen jatke Radio Helsingin ostamiselle. Jo aiemmin Nyt.fi-verkkopalvelussa on ollut mahdollisuus kuunnella arvosteltuja kappaleita. Haluamme tuoda erityisesti esille suomalaista musiikkia, Helsingin Sanomien toimitusjohtaja Pekka Soini kertoo.

Suomen äänitemyynnissä kotimaisen musiikin osuus vuonna 2004 oli 56 %, mikä on Euroopan huippuluokkaa.

Palvelu toteutetaan yhteistyössä levy-yhtiöiden kanssa. Teknisen toteutuksen tekee ruotsalainen InProdicon, joka on Pohjoismaiden suurin alan toimija.

Helsingin Sanomat Oy ja Ilta-Sanomat Oy kuuluvat SanomaWSOY-konsernin Sanoma-liiketoimintaryhmään.