Hyvä oppikirja on sellainen, joka myös myy. Oppikirjojen myynnin edistämiseksi WSOY:n Oppimateriaaliyksikön markkinointi järjestää vuosittain satoja esittelytilaisuuksia eri puolilla Suomea.

WSOY:n oppimateriaalien markkinointi on järjestänyt uusien oppikirjasarjojen esittelytilaisuuksia jo 1970-luvulta lähtien. Esittelytilaisuudet on havaittu toimiviksi ja tehokkaiksi markkinointikeinoiksi. - Yleensä esittelytilaisuuksia järjestetään, kun uusi kirjasarja ilmestyy. Kirjasarjan elinkaari on noin 7-10 vuotta, kenttäpäällikkö Tuula Snow WSOY:ltä kertoo. Peruskoulun 1.-9. luokkien opettajille järjestetään vuosittain yli 300 esittelytilaisuutta ja lukion opettajille tilaisuuksia on vuoden aikana lähes 250.

Kouluissa parhaillaan käynnissä oleva opetussuunnitelmien uudistus on viime vuosina laittanut kaikki kirjasarjat kerralla uusiksi. Tästä syystä viimeisen vuoden sisällä on pidetty kolme laajempaa oppikirjakiertuetta: Lukio on tour 05 -kiertue viime syksynä ja tammi-helmikuussa alakoulun opettajille Menestystarinoita -kiertue ja Reaalimessut -kiertue yläkoulun opettajille. - Kiertueella on kerralla tutustuttu useamman eri aineen uusiin materiaaleihin, Snow sanoo.

Sisältö ja käyttötavat tutuksi

Oppikirjakiertueiden ja tilaisuuksien tarkoituksena on tiedottaa opettajille uusista oppikirjasarjoista, edistää myyntiä ja edesauttaa asiakassuhteiden pysyvyyttä. Uusia matematiikan, äidinkielen, vieraiden kielten ja reaaliaineiden kirjasarjoja esitellään noin 30 kaupungissa, mutta tarpeen vaatiessa vaikka yhdessä koulussakin. Yhden oppiaineen esittelyyn osallistuu keskimäärin 20-300 opettajaa oppiaineesta ja paikkakunnasta riippuen.

Oppikirjojen esittelytilaisuudet ja oppikirjakiertueet suunnitellaan oppikirjamarkkinoinnissa yhdessä kustantajien kanssa, mutta käytännön järjestelyt hoitaa WSOY:n kuusi kenttäpäällikköä. WSOY:n tilaisuuksissa on aina mukana myös kirjan tehnyt kirjoittajaryhmä tai ainakin joku tekijöistä.

- Tilaisuudessa käydään tyypillisesti läpi kirjan sisältö sekä esitellään tekijöiden ajatuksia kirjan tekemisestä. Samalla tekijät kertovat myös siitä, miten he ovat tarkoittaneet kirjan oheismateriaaleineen käytettäväksi luokkatilanteessa, Snow kertoo. Joskus kirjasarjan esittelyn lomaan järjestetään myös oheisohjelmana esimerkiksi luentoja. Tänä vuonna ovat esiintyneet muun muassa dosentti Juha Siltala Helsingin yliopistosta ja oikeuslääketieteen professori Helena Ranta.

Kirja syntyy tiimityöllä

Peruskoulun 5.-6.-luokkalaisille suunnattua uutta historian oppikirjaa Kauan sitten. Matka Suomen historiaan esiteltiin pääkaupunkiseudun opettajille Kansallismuseon auditoriossa. Sali täyttyi kymmenistä kiinnostuneista opettajista.

Oppikirjan valmistaminen on monen ihmisen yhteistyön tulos. Kauan sitten. Matka Suomen historiaan (WSOY 2005) tekijäryhmään kuuluivat Ritva Aarras-Saari, Helena Edgren, Torsten Edgren, Tuulikki Hanste, Juha Juutinen ja Ilpo Probst. Kuvitus on Erkki Alasen käsialaa.

Oppikirjan opetuksellista toimivuutta kokeillaan myös käytännössä. - Kirjan suunnitteluvaiheessa sovitaan jonkun koulun kanssa, että oppilaat osallistuvat kirjan toimivuuden testaamiseen. Näitä kokeilukouluja voi olla ympäri Suomea. Käytännössä oppilaat saavat eteensä hyvin tylsännäköisiä A4-tulosteita, joiden pohjalta kirja hiljalleen saa muotonsa, Snow kuvailee.

Kauan sitten. Matka Suomen historiaan -kirjan testiryhmän muodosti luokanopettaja Tiina Lesosen viides luokka Kyrölän koulusta Järvenpäästä. Oppilaat testasivat kirjaa innolla ja antoivat arvokasta palautetta sen sisällöstä, kuvista ja rakenteesta.

Oppikirjan lisäksi opetusmateriaaleihin kuuluu koko joukko muita opetusta tukevia oheistuotteita. Esimerkiksi Kauan sitten -sarjassa niitä ovat harjoituskirja, nettisivut, kalvosarja, opettajan opas ja cd-äänite.