Kauppojen ja kioskien lehtihyllyillä on käynyt jo tovin odotuksia kovempi kuhina. Sanoma Lifestylen aikakauslehtien irtonumeromyynti on ollut iloisesti plussalla – ja jopa niin reippaasti, että luvuista on saanut vallan yllättyä. Viime vuonna irtonumeromyynti toi meille roimasti enemmän liikevaihtoa kuin budjetoimme, ja myös tämä vuosi on sujunut mainiosti yli tavoitteen. Irtonumeromyynnissä ovat loistaneet käytännössä kaikki aikakauslehdet. Isoimmat brändit, Me Naiset, Kodin Kuvalehti ja ET, ovat kaikki ylittäneet reilusti tavoitteensa.Irtonumeromenestys lämmittää tavallista enemmänkin siksi, että varsinkin viime vuosi oli Sanoman aikakauslehtien tilausmyynnissä ankea. Irtonumeromyynti paikkasi silloin kuoppaa ja ennen kaikkea todisti, että lehdet ja sisällöt kiinnostavat edelleen. Irtonumeromyynti on tänäkin vuonna jatkanut porskuttamistaan, ja ilahduttavasti valoisammalta näyttää myös tilausmyynnissä, joka on tänä vuonna yltänyt tavoitteisiinsa ja ylittänytkin ne.Irtonumeromyynti mittaa myös hyvin lehden kiinnostavuutta. Lehtihyllyssä toimitusten ja myynnin osaaminen punnitaan, sillä siellä lehdet ovat armottoman tasavertaisessa kilpailuasetelmassa. Asiakas ei kassalla pitkään arvo, minkä printtilehden hän nappaa vapaahetkensä sulostuttajaksi. Mukaan lähtee lehti, jonka kannessa houkuttavin visuaalinen ilme, kiinnostavimmat otsikot ja osuvin hinta yhdistyvät. Lisäksi brändin pitää tietysti lähtökohtaisesti miellyttää ostajaa.Siksi meillä tehdään kannet aina viimeisen päälle. Oli kannessa sitten julkkis, malli tai herkullinen ruoka-annos, kansikuvan värimaailma ja tunnelma suunnitellaan tarkkaan jo ennen kuvausta. Valmiista kuvista valitaan tarkkaan juuri se paras otos, ja kansitekstejä, värejä ja fontteja hinkataan vaivaa säästämättä mahdollisimman houkutteleviksi. Kannen viilaaminen on oleellinen osa lehden tekemistä, upea aikkarikansi ei synny sinnepäin huitaisten.Valtaosa aikakausbrändejä tuottavan Sanoma Lifestylen kuluttajamyynnin tuloista tulee yhä tilattavista lehdistä. Se on toivottava tilanne jatkossakin, sillä irtonumerona myyty lehti on vähemmän kannattava kuin tilattu. Jokainen myyty irtonumero on kuitenkin ilon aihe: tärkeintä on, että hienoista lehdistämme halutaan maksaa ja niitä halutaan lukea. Irtonumero-ostaja arvostaa valinnanvapautta ja helppoa tapaa hankkia piristystä arkeen. Sen mielellään heille suomme – ja jokainen lukijaa ilahduttanut irtonumero on paras mainos myös tilausmyynnille.Johanna Lahti on Sanoma Lifestylen johtaja, joka osti 80-luvulla kuukausikaupalla joka ikisen Bravo-viikkolehden irtonumeron Duran Duranin koottavan julisteen takia.