Tiedotusvälineille 29.11.2016 

Helsingin Sanomien verkkosivusto HS.fi on uudistunut. Uuden HS.fi:n suurin uudistus on sen nopeus: sivu latautuu ja päivittyy käyttäjille aikaisempaa nopeammin.

Uusi sivusto mukautuu käyttäjän ruudun kokoon ja se on suunniteltu erityisesti mobiilikäyttäjiä ajatellen. Etenkin tablettikäyttäjät huomaavat muutoksen – mobiili- ja tietokoneruutujen väliin on tarjolla myös tableteille sovitettu versio. Samalla mainoskokemus on optimaalinen päätelaitteesta riippumatta.

Sivuston visuaalisessa suunnittelussa on panostettu erityisesti ulkoasun selkeyteen. Kirjasintyyppi muuttuu, ja teksti on aiempaa helppolukuisempaa.

Suunnittelussa on ollut mukana suomalais-kalifornialainen suunnittelutoimisto Idean ja kymmeniä kiinnostuneita HS:n lukijoita ja tilaajia.

”Lukijoiden mielipiteitä on kuunneltu tarkasti, ja sivustoon on saatu heidän avullaan monia parannuksia. Viime keväänä HS:n etusivu uudistettiin samalla tavalla lukijoiden kanssa. Kokemukset olivat hyviä: etusivu parani lukijoiden aktiivisen palautteen ansiosta”, kehityspäällikkö Esa Mäkinen kertoo.

Kuvallisuus tulee olemaan uudistuneessa HS.fi:ssä aiempaa keskeisemmässä asemassa. HS:n palkittujen kuvaajien työ tulee paremmin esille uudenlaisten taittoratkaisujen ansiosta.

”Panostamme entistä enemmän myös interaktiiviseen grafiikkaan, kuten ymmärtämistä helpottaviin laskureihin, lukijan syöttämän tiedon mukaan mukautuviin juttuihin ja erilaisiin visualisointeihin”, Mäkinen jatkaa.      

Lisäksi HS:n arkiston noin kaksi miljoonaa vuosina 1990−2011 julkaistua artikkelia tulee aiempaa helpommin luettavaksi ja ne löytyvät jatkossa myös hakukoneiden avulla. Uudistetun arkiston lukeminen edellyttää edelleen HS:n digitilausta.

HS.fi muuttuu teknisesti kokonaan. Käytössä on Ilta-Sanomien kanssa samalla teknologialla toimiva, Suomen suurin verkkoalusta, jossa vieraillaan noin 40 miljoonaa kertaa viikoittain.

Muutoksen yhteydessä Nyt.fi ja Metro.fi muuttuvat osaksi HS.fi:n sisältöä ja saavat samanlaisen rakenteen kuin muutkin HS.fi:n osiot. Tämä vahvistaa HS.fi:n lukijoiden profiilia nuorten parissa ja pääkaupunkiseudulla.

Kännyköihin ja tabletteihin ladattava Hesarin sovellus ei uudistuksessa muutu. Loppuvuoden aikana sovellusten käyttäjille tulee kuitenkin käyttöä helpottava ominaisuus: aamun lehti ladataan yön aikana valmiiksi, joten sen avautumista ei tarvitse enää odotella aamupalapöydässä.

Lisätiedot:

Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Helsingin Sanomat tavoittaa eri kanaviensa kautta 2,2 miljoonaa suomalaista joka viikko. Helsingin Sanomiin kuuluu päivälehden lisäksi mm. Kuukausiliite, HS.fi, Nyt.fi, Teema, HS-kirjat ja HSTV. Hesari tarjoaa maailmanluokan journalismia kaikissa kanavissaan.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.