Sanoma Oyj, Pörssitiedote, 17.6.2014 klo 8.45

Sanoma myy 33,3 prosentin osuutensa belgialaisesta De Vijver Media -yhtiöstä. Ostajat ovat Corelio ja Waterman&Waterman. Lisäksi HUMO-aikakauslehtibrändi palautuu kokonaan Sanoman omistukseen.

Osana 31.10.2013 ilmoitettua strategista uudelleenjärjestelyä Sanoma on kertonut kuluttajamediatoimintojensa strategisesta uudelleenarvioinnista useassa maassa, mukaan lukien Belgiassa. Tämän seurauksena Sanoma myy 33,3 prosentin osuutensa De Vijver Mediasta. Ostajat ovat Corelio ja Waterman&Waterman ja kauppahinta 26,5 milj. euroa. De Vijver Media koostuu SBS:n televisiotoiminnasta Belgiassa ja Woestijnvis-televisiotuotantoyhtiöstä. Sanoma on selvittänyt De Vijver Median tulevaisuuden kannalta parasta vaihtoehtoa. Parhaaksi ratkaisuksi osoittautui uusi omistaja, jolloin Sanoma voi keskittyä tärkeimpien mediabrändiensä digitaaliseen muutokseen.

Osana järjestelyä Sanoma ostaa 100 prosenttia HUMO NV:n osakkeista, jolloin yhtiö palautuu välittömästi takaisin Sanoman omistukseen. Osuus HUMOsta siirtyi alun perin De Vijver NV:lle osapuolten välisessä yrityskaupassa vuonna 2010. HUMO NV on Sanoman belgialaisen lippulaivabrändi HUMOn kustantaja.

Sanoma kirjaa kaupasta noin 20 milj. euron kertaluonteisen myyntitappion. Kaupan toteutuminen edellyttää Euroopan kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä. Siirto on tarkoitus viedä päätökseen vuoden 2014 loppuun mennessä.

Sanoma Media Belgium ja sen omistukseen siirtyvä HUMO NV keskittyvät edelleen tärkeimpien medioidensa digitaaliseen muutokseen. Sanoma Media Belgiumin strateginen uudelleenarviointi jatkuu, eikä Sanoma kommentoi sen edistymistä prosessin ollessa kesken.

Lisätietoa
Tiedotusvälineet:
Sanoman viestintä, Hanna Johde, puh. 040 673 8977 tai viestinta@sanoma.com
Sanoman sijoittajasuhteet, Olli Turunen, p. 040 552 8907 tai ir@sanoma.com

Sanoma.com

Get the world. Sanoma auttaa ihmisiä kohtaamaan maailman ja ymmärtämään sitä.

Uskomme maailmaan, joka on täynnä mahdollisuuksia, tunteita, vuorovaikutusta ja inspiraatiota. Maailman voi tavoittaa ja kokea, siihen voi vaikuttaa ja sen haluaa jakaa. Sellaisen maailman me haluamme tarjota.

Sanoma on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä. Suomessa ja Hollannissa Sanoma on markkinoiden johtava, monikanavainen mediayhtiö. Sanoman päämarkkinat oppimisessa ovat Suomi, Ruotsi, Hollanti, Belgia ja Puola. Vuonna 2013 konsernin liikevaihto oli 2,1 miljardia euroa. Sanoman osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.