Lehdistötiedote 25.4.2014

Suomen trendikkäimmän ruokalehden Glorian Ruoka & Viinin sadas numero on ilmestynyt. Juhlan kunniaksi ruoanystävien oma raamattu alkaa tarjoilla herkullisia sisältöjään myös digitaalisessa muodossa, kuukausittain ilmestyvässä tablettilehdessä.

Glorian Ruoka & Viinin ensimmäinen numero ilmestyi vuonna 1999. Lehti syntyi, kun emolehti Gloria ei enää yksin pystynyt vastaamaan laadukkaiden ruoka- ja juomajuttujen kysyntään. Gloria-brändin mukaisesti lehtiuutuudesta tehtiin edelläkävijä, jossa ruoka ja lifestyle yhdistyivät ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi.

”Suomalainen ruokakulttuuri on muuttunut viidentoista vuoden aikana hurjasti, ja uskon, että Glorian Ruoka & Viini on osaltaan ollut mukana vauhdittamassa kehitystä tuomalla uusimmat ideat suoraan suomalaisiin keittiöihin. Villiyrtit, edullisista ruhonosista pitkään haudutetut herkut, juureen leivottu leipä ja monet juuri nyt kuumat ruokatrendit on esitelty lehdessä jo vuosia sitten”, päätoimittaja Sanna Maskulin kertoo.

Sadannen numeron myötä Glorian Ruoka & Viini alkaa ilmestyä myös tablettiversiona. Tämän ansiosta lukijoille on tarjolla entistä enemmän elämyksiä, sillä tablettiversio ilmestyy kuukausittain, eli vuodessa neljä kertaa printtilehteä useammin. Tänä vuonna kesä-, syys- ja joulukuussa ilmestyvien digiekstrojen teemat ovat juhannus, kasvisruoat ja leivonta. Glorian Ruoka & Viini -lehden tilaajille kuuden kuukauden tablettilehden tilaus maksaa kuusi euroa.

”Lukijoillamme on hinkuva diginälkä. Tablettilehdessä voi printistä tuttuun tapaan nauttia tinkimättömällä ammattitaidolla tehdyistä jutuistamme ja upeista ruokakuvistamme. Sen sisältämä rikastettu sisältö puolestaan tarjoaa aivan uudenlaista palvelua: videot ja animaatiot helpottavat monimutkaisten reseptien valmistamista ja lempiohjeiden ostoslistat voi lähettää suoraan sähköpostiin”, Sanna Maskulin sanoo.

Sata lasissa ja lasi ruokatrendejä täynnä

Gloria Ruoka & Viini kokosi juhlanumeroonsa ruokatrendejä 15 vuoden ajalta.

1999 Voita sen olla pitää
"Jokainen tietää, että ilman rasvaa ei voi tehdä hyvää ruokaa", päätoimittaja Riitta Lindegren kirjoitti ensimmäisessä numerossa.

2001 Matcha tutuksi
Glorian Ruoka & Viini kertoi vihreän teen valloituksesta jo vuonna 2001 ja julkaisi vihreän teejäätelön reseptin.

2001 Boikotista buycottiin
Eettiset perusteet alkoivat näkyä ihmisten ruokavalinnoissa. "Valitsematta jättäminen on muuttunut tärkeäksi valinnaksi, kuten vegaanius tai luomutuotteiden suosiminen osoittaa", lehdessä haastateltu Johanna Mäkelä (nykyinen Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori) sanoi.

2005 Pizzaa ja burgereita grillistä
Vuoden 2005 suosituimman lehden kannessa komeili burgeri, ja pizza löysi tiensä grilliin.

2007 Särkisushia
Edulliset ruhonosat, villiyrtit ja "roskakalat" ovat olleet esillä Glorian Ruoka & Viinissä jo kauan ennen kuin niistä tuli kuuma ruokatrendi. Vuonna 2007 kokeiltiin särkisushia.

2011 Pop up tulee
Pop up -ravintolat listattiin vuoden 2011 kuumien ruokailmiöiden joukkoon numerossa 75. Kolme kuukautta myöhemmin järjestettiin ensimmäinen Ravintolapäivä.

Lisätiedot
Päätoimittaja
Sanna Maskulin
Glorian Ruoka & Viini
puh. (09) 120 5117
sanna.maskulin@
sanoma.com
 

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin.

Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.