Sanoma Oyj, Lehdistötiedote, 28.3.2013 klo 13.15

Sanoma käynnistää uuden innovaatiota ja sisäistä yrittäjyyttä vauhdittavan, sisällön tuotannon ja kaupallistamisen kehittämiseen keskittyvän ohjelman. Olemassa olevia toimintatapoja haastavaan Content Accelerator -ohjelmaan osallistuu 150 työntekijää kuudesta eri toimintamaasta. Se seuraa ensimmäistä, mobiilihankkeisiin keskittynyttä Mobile Acceleratoria, jonka pohjalta käynnistyi viime vuonna neljä yrityksen sisäistä start-up-hanketta.

“Accelerator-toimintamalli kehitettiin viime vuonna Sanoman uusiin mediamuotoihin keskittyvässä Future Media Teamissä. Sen tarkoituksena on rakentaa Sanomaan uutta digitaalista liiketoimintaa ja uusia toimintatapoja tuote- ja palvelukehitykseen. Olemme rakentaneet mallin yhdessä MakerStreet-nimisen hollantilaisen innovaatioyhtiön kanssa, jolla on vahvat yhteydet Hollannin start-up-kenttään. Uusien taitojen karttumisen ja kulttuurin kehittymisen lisäksi ohjelmasta on selkeitä liiketoiminnallisia tuloksia: edellisellä kerralla jalostimme kolmen kuukauden aikana tuhannesta ideasta neljä markkinatestattua toimivaa prototyyppiä. Meillä on toimiva prosessi, jonka voimme toistaa ja kopioida yhä uudelleen”, kommentoi Sanoman strategiasta ja digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja John Martin kommentoi.

Lassi Kurkijärvi, joka vastaa Future Media teamissa Accelerator-ohjelmista täydentää: “Mobiiliratkaisujen jälkeen keskitymme nyt Sanoman keskeiseen vahvuuteen, sisältöihin. Content Acceleratorin tavoitteena on kehittää malleja sille, kuinka tulevaisuuden kuluttajat löytävät, käyttävät ja jakavat sisältöjä, kuinka sitä voidaan luoda, kerätä ja kaupallistaa ja kuinka se toimii eri kanavissa. Tämä liittyy samalla tavalla journalistisiin ja opetussisältöihin. Samoin kuin edellinen Accelerator-hanke, tämäkin toteutetaan start-up-hengessä: nopeasti, ketterin menetelmin ja herkästi käyttäjäpalautteeseen reagoiden.”

Content Accelerator -ohjelma käynnistettiin Unkarissa, Suomessa ja Hollannissa kaksi viikkoa sitten. Tavoitteena on kehittää viisi uutta tuote- tai palveluprototyyppiä kolmen kuukauden aikana. Seuraava kaupankäyntiin keskittyvä Accelerator-ohjelma käynnistyy syksyllä 2013. Toimintamalli mahdollistaa innovatiivisten ja uusien bisnesideoiden tehokkaan kehittämisen hyödyntämällä osaamista kautta koko konsernin.

Lisätietoja
Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma, hanna.johde@sanoma.com, p. 040 673 8977

Sanoma.com

Sanoma innostaa, jakaa tietoa ja yhdistää. Sanoma on kuluttajamediaan ja oppimiseen keskittyvä johtava, eurooppalainen konserni. Tuomme päivittäin tietoa, elämyksiä, oppimiskokemuksia ja viihdettä miljoonille ihmisille. Palveluksessamme on yli 10 000 ammattilaista noin 20 maassa. Vuonna 2012 konsernin liikevaihto oli 2,4 miljardia euroa. Sanoman osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.