Sanoma Entertainmentin pelipalvelut ovat kasvaneet nopeasti ja yhteistyötä tehdään yli Sanoma-konsernin yksikkörajojen. Pelitoiminta sai alkunsa kehitysyksikön projektista.

"Kehitimme taukopelisivusto Pelikone.fi:n syksyllä 2007. Hiukan myöhemmin hankittiin tietokilpailutyyppisiin peleihin keskittyvä Älypää", peliliiketoiminnan vetäjä Fernando Herrera kertoo.

"Alussa kaikki sanoivat, ettei pelimarkkinoilla ole tilaa uusille toimijoille. Tämä osoittautui vääräksi; erityisesti naiset innostuivat taukopelipalveluistamme ja saavutimme markkinajohtajuuden Pelikone.fi:llä nopeammin kuin osasimme odottaa", Herrera sanoo.

"Taukopelit eli internetissä pelattavat viihteelliset, väkivallattomat pelit, ovat nykyajan versio ajanvietepeleistä. Ennen pelattiin pasianssia tai sudokua tai ratkottiin ristisanatehtäviä – nyt on siirrytty tietokoneen ääreen", Herrera toteaa.

Sanoma Entertainmentin pelisivustot keräävät yhteensä noin 1,8 miljoonaa kävijää kuukausittain. Esimerkiksi helmikuussa pelkästään Pelikone.fi-sivustolla oli yli 990 000 eri kävijää.

"Toimivan konseptin lisäksi ratkaisevaa on ollut Sanoma-konsernin sisäinen yhteistyö", Herrera miettii.

Yksi ensimmäisistä partnereista oli Sanoma News, kun Pelikone lanseerattiin osaksi Iltasanomat.fi:tä. Herreran mukaan olennaista oli se, että molemmat hyötyivät: Iltasanomat.fi sai houkuttelevaa sisältöä ja lisää mainosmyyntiä. Pelikoneen kävijämäärä puolestaan kasvoi.

Samantapaisia ratkaisuja on myöhemmin kehitetty monien Sanoma Magazinesin naistenlehtien, kuten Cosmopolitanin, nettisivustojen kanssa. Yhteistyötä tehdään myös mm. Helsingin Sanomien ja Nelonen Median kanssa.

Tällä hetkellä selvitetään peliliiketoiminnan mahdollisuuksia myös Suomen ulkopuolella. Sanoma-konserni tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia.

Sanoma Entertainment on Sanoma-konsernin sähköisen liiketoiminnan ryhmä.