SanomaWSOY perustaa 1.1.2007 alkaen verkkoliiketoimintoihin keskittyvän uuden yhtiön, Sanoma Digitalin. Yhtiön omistavat yhdessä Sanoma, Sanoma Magazines Finland ja SWelcom. Sanoma omistaa yhtiöstä enemmistön.

Sanoma Digital keskittyy verkkoliiketoimintoihin Suomessa ja Baltiassa. Sanoma Digitalin tehtävä on kehittää uusia verkkoon liittyviä kuluttajatuotteita ja -palveluja. Yhtiön vastuulle siirtyvät Sanoman sähköiset luokitellut palvelut, Keltainen Pörssi, Huuto.net ja Oikotie, sekä mainontaa verkkosivuille myyvä Sanoman Verkkomediamyynti. Sähköisiä luokiteltuja palveluja johdetaan yhdessä Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien kanssa. Lisäksi Sanoma Digitaliin siirtyvät konsernin nykyisistä verkkotuotteista Kiloklubi ja MBNetin Hintaseuranta.

Sanoma Digital Oy:n toimitusjohtajaksi ja Sanoman johtoryhmän jäseneksi nimitetään Sanoma Osakeyhtiön uusmediahankkeista vastaava johtaja Liisa Kotilainen.

"Sanoma Digitalin tavoitteena on joustava ja nopea tuotekehitys, jonka avulla voimme lanseerata uusia kuluttajapalveluja. Tutkimme tarkoin asiakkaiden tarpeita ja kehitämme mediakonsepteja, joille on tilausta markkinoilla. Olennaista on tiivis yhteistyö SanomaWSOY:n eri yksiköiden välillä, myös kansainvälisesti", Kotilainen kuvailee.

Järjestelyllä haetaan vauhtia myös entistä tehokkaampien verkkomediamyyntitapojen kehittämiseen. "Haluamme kehittää asiakkaillemme uusia, innovatiivisia tapoja mainostaa", Kotilainen jatkaa.

"Sähköinen toiminta on SanomaWSOY-konsernin vahva kasvualue monissa toimintamaissamme. Suomessa sanomalehtiliiketoimintamme sähköiset ilmoitustuotot kasvoivat tammi-syyskuussa 43 %, kun markkinoiden kasvu oli 23 %. Sanoma Digitalin avulla saamme sähköisen toiminnan kasvuun vielä lisää vauhtia. Pystymme sen puitteissa hyödyntämään koko konsernimme osaamista ja sisältöjä asiakkaidemme hyväksi", Sanoman toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

SanomaWSOY:llä on vahva asema verkossa erityisesti Hollannissa, Suomessa ja Unkarissa. SanomaWSOY keskitti verkko-osaamistaan myös Hollannissa, kun Sanoma Uitgevers nimitti 1.11.2006 alkaen Paul Molenaarin vastaamaan Hollannin verkkoliiketoiminnasta ja uusmediahankkeista. Molenaar jatkaa myös ilse median toimitusjohtajana. ilse media on Hollannin suurin verkkokustantaja, joka tavoittaa vähintään 69 % kaikista internetkäyttäjistä. Yhtiön liikevaihto on kasvanut vuosina 2002-2005 keskimäärin 38 % vuodessa.

ilse median tunnetuimpia sivustoja Hollannissa ovat johtava uutissivusto Nu.nl, johtava aloitussivusto Startpagina.nl, maan toiseksi suosituin hakukone ilse media ja heinäkuussa ostettu Kieskeurig.nl, joka on yksi Hollannin johtavista tuotteiden hintavertailusivustoista.

"Media-ala on tällä hetkellä hyvin mielenkiintoisessa vaiheessa. Vanhat ja tutut asiat ovat muuttumassa ja samalla avautuu monia uusia mahdollisuuksia. Näen tässä hienon tilaisuuden tarttua näihin uusiin mahdollisuuksiin – yhdessä kaikkien internetosaajiemme kanssa", sanoo Paul Molenaar.


Lisätietoja:
Sanoman toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, p. 09 122 2000
Sanoma Magazines Finlandin toimitusjohtaja Raili Mäkinen, p. 09 120 5335
SWelcomin toimitusjohtaja Tapio Kallioja, p. 010 707 1111


SANOMAWSOY OYJ


Matti Salmi
johtaja
talous ja hallinto


JAKELU
Helsingin Pörssi
Keskeiset tiedotusvälineet