SanomaWSOY jatkaa määrätietoisesti ja menestyksekkäästi strategisten tavoitteidensa - kannattavuus, kansainvälistäminen, kasvu ja kehittyminen - toteuttamista.

- Alkuvuoden tulos ylitti tavoitteemme. Vuoden ensimmäinen neljännes on meille perinteisesti haastava, joten voimme olla tyytyväisiä saavutukseemme. Menestyimme määrätietoisen työskentelyn ja vahvan markkina-asemamme avulla, SanomaWSOY:n toimitusjohtaja Hannu Syrjänen kertoo vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen tuloksesta.

SanomaWSOY:n liikevoitto kasvoi alkuvuonna 8,4 %. Liikevoitto parani kaikissa liiketoimintaryhmissä lukuunottamatta WSOY:tä, jossa viime vuonna ostetun oppimateriaalikustantaja Malmberg Investmentsin liiketoiminnan kausiluonteisuus vaikutti ensimmäisen neljänneksen tulokseen. Tulos ennen kertaluonteisia myyntivoittoja oli edellisvuoden tasolla, mutta tulos osaketta kohden kasvoi 30 %.

Liiketoimintojen yhdistäminen eteni suunnitellusti

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä SanomaWSOY jatkoi kansainvälistettävien liiketoimintojensa - aikakauslehdet, oppimateriaalit ja lehtijakelu - uusien yksiköiden yhdistämistä liiketoimintaansa.

Sanoma Magazinesin ostama Venäjän johtava aikakauslehtikustantaja Independent Media liitettiin osaksi Sanoma Magazinesia maaliskuun alussa. - Olemme olleet erittäin tyytyväisiä Independent Median ostoon. Yhtiön yhdistäminen Sanoma Magazines Internationalin liiketoimintaan on edennyt suunnitelmien mukaan, Syrjänen toteaa. Aikakauslehtitoiminta etenee aikataulun mukaisesti myös Serbia ja Montenegrossa, ja ensimmäinen lehti, Elle, lanseerattiin huhtikuussa.

WSOY keskittyi alkuvuonna erityisesti parhaiden käytäntöjen ja toimintatapojen yhtenäistämiseen uudessa oppimateriaalit-liiketoiminnossaan. Oppimateriaalit-liiketoimintaan liitettiin kyseiset WSOY:n Suomen, Puolan, Belgian ja Hollannin yksiköt.

Rautakirja jatkoi alkuvuonna kansainvälistymistään ja yhdisti viime vuonna ostamansa lehtijakeluyhtiöt Romaniassa ja Liettuassa osaksi liiketoimintaansa. Liettuan yhtiö vahvisti entisestään Rautakirjan johtavaa asemaa Baltian maiden lehtijakelussa.

Sanomalehdet ja Nelonen vahvistivat asemiaan

- Sanoma Kaupunkilehdet vahvisti merkittävästi asemaansa pääkaupunkiseudun kaupunkilehtimarkkinoilla. Uusi Kaupunkilehti Kymppi toi markkinoille kaivattua räväkkyyttä. Lisäksi sopimukset Connex- ja Concordia-bussiyhtiöiden kanssa sinetöivät markkinajohtajuutemme joukkoliikennelehdissä. Meillä on nyt vahva ote kaikista merkittävistä jakelukanavista: busseista, VR:n lähiliikennejunista, metrosta sekä raitiovaunuista, Syrjänen toteaa tyytyväisenä. Katsauskauden jälkeen ostettu paikallisradio Radio Helsinki vahvisti entisestään Helsingin Sanomien asemaa ja monikanavaisuutta.

Tv-kanava Nelonen kasvatti alkuvuonna edelleen osuuttaan tv-mainonnasta. Uudet ohjelmistopanostukset kasvattivat kanavan suosiota erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Lisäksi jääkiekon SM-liigan otteluiden televisio-oikeuksien hankinta yhdessä Canal+:n kanssa lujitti Nelosen asemaa merkittävänä urheilukanavana.

Uudet taloudelliset tavoitteet toteuttavat kasvustrategiaa

Tulosjulkistuksen yhteydessä SanomaWSOY julkisti myös uudet pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa. Konsernin uusi strateginen tavoite liikevoittoprosentille on 12 %.

- Olemme nyt siirtymässä kansainvälistymisemme seuraavaan vaiheeseen. Panostamme kasvuun ja vahvaan markkina-asemaan kaikilla toiminta-alueillamme sekä keskitymme edelleen ydinosaamiseemme. Uskomme myös uusien tuotteiden ja palveluiden voimaan liiketoimintoja kehittäessämme, Syrjänen tiivistää.

Lisätietoja SanomaWSOY:n kansainvälistymisstrategiasta kuullaan myös yhtiön pääomamarkkinapäivässä Lontoossa 12.5.2005.

Lisätietoja: SanomaWSOY:n konserniviestintä, p. 0105 19 5062 tai konserniviestinta@sanomawsoy.fi


SANOMAWSOY OYJ


Matti Salmi
johtaja
talous ja hallinto


JAKELU
Helsingin Pörssi
Keskeiset tiedotusvälineet