SanomaWSOY:n Independent Media -kaupalle kilpailuviranomaisten hyväksyntä



SanomaWSOY:n liiketoimintaryhmä Sanoma Magazines on saanut tarvittavat hyväksynnät Venäjän ja Ukrainan kilpailuviranomaisilta Independent Media -yrityskaupalle. Yrityskaupan toteutumisen ehtona on yhä, että tiettyjen lisenssinhaltijoiden kanssa saadaan hyväksyttävät lisenssisopimukset. Kauppa arvioidaan saatavan päätökseen maaliskuun 2005 alussa.

SanomaWSOY ilmoitti tehneensä sopimuksen Venäjällä ja Ukrainassa toimivan Independent Median ostamisesta 19.1.2005. Velaton ja kassaton kauppahinta on noin 142 milj. euroa.

Independent Media muodostuu pääosin kuudesta Venäjällä ja Ukrainassa toimivasta yrityksestä. Tytär- ja yhteisyritystensä kautta yritys julkaisee yhteensä 31 kuluttaja- ja yritysaikakauslehteä sekä kolmea sanomalehteä. Independent Median tuotevalikoimaan kuuluvat mm. kansainvälisesti tunnetut aikakauslehtibrändit Cosmopolitan, Good Housekeeping, FHM ja Men?s Health sekä Venäjällä ilmestyvät sanomalehdet Moscow Times ja Vedomosti.

Independent Median liikevaihto 50 %:sesti omistetut yhteisyritykset mukaan lukien oli vuonna 2004 arviolta noin 70 milj. euroa. Tästä Sanoma Magazinesin tietoihin yhdisteltävää kokonaisuutta vastaava osuus on noin 47 milj. euroa (pro forma). Sanoma Magazinesin osuutta vastaava, osakkuusyhtiöiden tulososuuden sisältävä EBITA 2004 (pro forma) on 10 milj. euroa. Independent Median liikevaihto on viimeisen kolmen vuoden aikana kasvanut keskimäärin 25 % ja EBITA 50 %. Yrityksessä työskentelee 990 henkilöä. Independent Mediasta tulee osa Sanoma Magazines Internationalia.