SanomaWSOY ostaa Venäjän johtavan aikakauslehtikustantajan, Independent Median



SanomaWSOY-konsernin liiketoimintaryhmä Sanoma Magazines on tehnyt sopimuksen Independent Media Holding B.V.:n ja sen tytär- ja osakkuusyhtiöiden (IMH-ryhmä) ostamisesta. Independent Media muodostuu pääasiassa kuudesta Venäjällä ja Ukrainassa toimivasta yhtiöstä. Velaton ja kassaton kauppahinta on noin 142 milj. euroa. Kaupan toteutumisen ehtona on Venäjän ja Ukrainan kilpailuviranomaisten hyväksyntä. Lisäksi edellytyksenä on, että tiettyjen lisenssinhaltijoiden kanssa saadaan hyväksyttävät lisenssisopimukset.

Kauppa rahoitetaan olemassa olevilla lyhytaikaisilla rahoituslimiiteillä ja pankkilainoilla. Kauppa arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2005 toisella neljänneksellä. Kaupan vaikutuksen SanomaWSOY:n osakekohtaiseen tulokseen arvioidaan olevan positiivinen jo vuonna 2005 kauppahinnan lopullisesta allokaatiosta sekä aineettomien oikeuksien poistojen kokonaissummasta riippuen.

Independent Media julkaisee tytär- ja osakkuusyhtiöidensä kautta 31 kuluttaja- ja yritysaikakauslehteä sekä 3 sanomalehteä Venäjällä ja Ukrainassa. Independent Median tuotevalikoimaan kuuluvat mm. kansainvälisesti tunnetut aikakauslehtibrändit kuten Cosmopolitan, Good Housekeeping, FHM ja Men?s Health sekä Venäjällä ilmestyvät sanomalehdet Moscow Times ja Vedomosti.

- Independent Median myötä SanomaWSOY:stä tulee johtava aikakauslehtien kustantaja Venajällä ja saamme jalansijan Ukrainassa. Venäjän 52 miljoonaa kotitaloutta tarjoavat erinomaiset kasvumahdollisuudet, SanomaWSOY:n toimitusjohtaja Hannu Syrjänen sanoo.

- Venäjän markkinat ovat jo pitkään kiinnostaneet meitä, ja olemme etsineet sopivaa yritysostokohdetta. Independent Media on markkinajohtaja Venäjällä ja sillä on kattava valikoima tunnettuja lehtinimikkeitä - siksi se on meille erittäin sopiva kumppani. SanomaWSOY:llä ja Independent Medialla on yhtenevä näkemys aikakauslehtitoiminnasta: haluamme jatkuvasti kehittää asiakassuhteitamme ja laadukasta tuotevalikoimaa, Syrjänen painottaa.

- Tehty yrityskauppa on SanomaWSOY:lle merkittävä myös siksi, että se on avauksemme Venäjän ja Ukrainan markkinoille. Aikakauslehtikustantamisen laajentaminen näihin maihin toteuttaa johdonmukaisesti kasvustrategiaamme. Samalla SanomaWSOY:n mahdollisuudet laajentaa lehtijakelua Venäjälle paranevat, Syrjänen jatkaa.

- Markkina-alueena Venäjä on meille hyvin mielenkiintoinen, sillä sekä mainos- että lukijamarkkinat kasvavat siellä nopeasti. Independent Medialla on hyvä markkina-asema: yrityskaupan myötä saamme johtavan aseman meille tärkeissä segmenteissä, Sanoma Magazinesin toimitusjohtaja Eija Ailasmaa sanoo.

- Tulevaisuudessa Independent Media on meille ponnahduslauta laajentumiseen sekä olemassa oleville että myös uusille markkinoille IVY:n (Itsenäisten Valtioiden yhteisön) alueella, Ailasmaa jatkaa.

- Uskon vahvasti Independent Median ja Sanoma Magazinesin yhteiseen tulevaisuuteen, Independent Median toimitusjohtaja Derk Sauer kommentoi. - Sanoma Magazinesiin kuuluminen mahdollistaa meille laajentumisen uusille markkinoille ja turvaa pitkän aikavälin kasvun. Tämä on uusi luku historiassamme ja olen ylpeä siitä, että saan olla mukana viemässä yhtiötä kohti tulevaisuutta, hän jatkaa.

Independent Median liikevaihto 50 %:sesti omistetut yhteisyritykset mukaan lukien oli vuonna 2004 arviolta noin 70 milj. euroa. Tästä Sanoma Magazinesin tietoihin yhdisteltävää kokonaisuutta vastaava osuus on noin 47 milj. euroa (pro forma). Sanoma Magazinesin osuutta vastaava, osakkuusyhtiöiden tulososuuden sisältävä EBITA 2004 (pro forma) on 10 milj. euroa. Independent Median liikevaihto on viimeisen kolmen vuoden aikana kasvanut keskimäärin 25 % ja EBITA 50 %. Yrityksessä työskentelee 990 henkilöä. Independent Mediasta tulee osa Sanoma Magazines Internationalia.


Tiedotustilaisuus yrityskaupasta analyytikoille ja lehdistölle pidetään tänään 19.1.2005 klo 13.30 alkaen SanomaWSOY:n tiloissa Ludviginkatu 6?8 (6. kerros).

Toimitusjohtajan esitysmateriaali suomeksi ja englanniksi julkaistaan konsernin www-sivuilla (www.sanomawsoy.fi) tiedotustilaisuuden alettua.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi analyytikoille ja sijoittajille pidetään tänään klo 16.00 alkaen. Ohjeet puhelinkonferenssiin ilmoittautumisesta julkaistaan SanomaWSOY:n internetsivuilla.


LIITTEET:
Taustatietoa Independent Mediasta
Taustatietoa SanomaWSOY:stä
Taustatietoa Sanoma Magazinesista


Independent Media

Vuonna 1992 perustettu Independent Media toimii pääasiassa Venäjällä ja Ukrainassa. Venäjällä Independent Median toiminta on pääosin organisoitu neljään yritykseen: Fashion Press, United Press, Business News Media ja Neva Media. Independent Media on Venäjän johtava aikakauslehtikustantaja. Yhtiö keskittyy naisten ja miesten korkealaatuisiin aikakauslehtiin. Vuonna 2003 sen osuus mainosmarkkinoista omassa segmentissään oli 27 %.

Fashion Press, yhteisyritys Hearst Holding Inc.:n kanssa, julkaisee lisenssillä aikakauslehtiä, kuten Robb Report, BAZAAR, Good Housekeeping sekä Cosmopolitan ja sen alueelliset versiot.

United Press on Independent Median kokonaan omistama tytäryhtiö, joka julkaisee 7-päiväistä sanomalehteä, Moscow Timesia sekä aikakauslehtiä, kuten Men?s Health, FHM, Harward Business Review Russia, Top Santé sekä Yes! Fabrika Zvyozd. United Press julkaisee myös yrityslehtiä maatalous- ja ruokatoimialoilla.

Business News Media, yhteisyritys Dow Jones & Company Inc.:n ja Pearson Overseas Holding Ltd. UK:n kanssa, julkaisee venäläistä taloussanomalehteä Vedomostia.

Neva Media julkaisee kaksi kertaa viikossa ilmestyvää St. Petersburg Times -sanomalehteä.

Independent Medialla on myös 50 % osuus pääasiassa yrityskirjallisuuteen keskittyvässä Alpina Business Books -kirjankustantajassa. Lisäksi ryhmällä on asiakaslehtitoimintaa.

Ukrainassa Independent Medialla on kaksi tytäryhtiötä. IMH Ukraine, yhteisyritys Hearstin kanssa, julkaisee Cosmopolitanin Ukrainan painosta ja kokonaan omistettu tytäryhtiö IM Ukraine julkaisee FHM ja Men?s Health -lehtiä.

SanomaWSOY

SanomaWSOY on Pohjoismaiden johtava ja Euroopassa vahva mediakonserni. Suomessa konserni toimii useilla median eri osa-alueilla. Kansainvälisesti SanomaWSOY keskittyy aikakauslehtien kustantamiseen, oppimateriaaleihin sekä lehtijakeluun.

SanomaWSOY-konsernin liiketoimintaryhmät ovat Euroopan viiden suurimman aikakauslehtikustantajan joukkoon kuuluva Sanoma Magazines, Suomen johtava sanomalehtikustantaja Sanoma, Suomen suurin kirjankustantaja ja Euroopan kuudenneksi suurin oppimateriaalikustantaja WSOY, Suomessa toimiva sähköisen viestinnän monitaitaja SWelcom sekä jakeluun ja erikoiskauppaan keskittyvä markkinajohtaja Rautakirja, joka toimii Suomessa ja Baltian maissa. SanomaWSOY:n liikevaihto vuonna 2003 oli 2,4 mrd. euroa ja konserni toimii 17:ssä Euroopan maassa.

Sanoma Magazines

Sanoma Magazines julkaisee yli 250 aikakauslehteä kymmenessä Euroopan maassa. Sen liikevaihto vuonna 2003 oli 1,1 mrd. euroa ja se työllistää noin 4 500 henkilöä. Sanoma Magazinesin liiketoimintayksikkö Sanoma Magazines International toimii Keski- ja Itä- Euroopassa: Bulgariassa, Kroatiassa, Romaniassa, Serbia ja Montenegrossa, Slovakiassa, Tshekissä ja Unkarissa.
Liitetiedostot:
Kalvosarja kaupasta