Kuluttajien myönteiset tulevaisuuden odotukset näkyvät aktiivisina hakuina verkossa. Verkon kautta etsitään hintatietoja, hankitaan uusia ja käytettyjä autoja ja asuntoja sekä etsitään uutta työpaikkaa.

Autoa hankkiessaan kuluttajat käyttävät ahkerasti verkon palveluja sekä hinnan määritykseen että tarjonnan seurantaan. Asunnon hankkijoista jo lähes puolet löytää asuntonsa verkon välityksellä. Sanomalehden lukijoista peräti 68 % etsii lisätietoja asuntokohteista verkosta.(Lähde: Helsingin Sanomat / TNS Gallup Oy). Asunnon osto on mielessä seuraavan puolen vuoden sisällä 42 % ja käytetyn auton osto 47 % verkosta tietoa etsineillä. Myös työpaikan vaihtoa suunnitellaan ahkerammin kuin vuosi sitten. Oikotie.fi:ssä työpaikkaa etsivistä jopa 65 % aikoo vaihtaa työpaikkaa seuraavan puolen vuoden sisällä.

Asuntoja, autoja ja työpaikkoja välittävistä verkkopalveluista Oikotie.fi on suosituin. Oikotie.fi-verkkopalvelu on kasvanut rajusti viimeisen vuoden aikana. Oikotie.fi:ssä käydään yli 830 000 kertaa kuukaudessa, mikä on 91 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Eri kävijöitä Oikotie.fi:ssä on yli 352 000 kuukaudessa, eli lähes 15 % kaikista verkkoa käyttävistä suomalaisista.

Oikotie.fi on seitsemän suomalaisen sanomalehden yhteinen luokiteltujen ilmoitusten verkkopalvelu. Mukana ovat Helsingin Sanomat, Turun Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat, Hämeen Sanomat, Etelä-Saimaa, Kouvolan Sanomat ja Kymen Sanomat.