Helena Åhmanin teos Mielen johtaminen organisaatiossa (Sanoma Pro) on voittanut 2012 Ekonomiliiton kirjallisuuspalkinnon. Pääpalkinto on 24 000 euroa ja se jaettiin Helsingin kirjamessuilla 26.10.2012. Palkintolautakunnan mukaan Åhmanin teos haastaa lukijan ajattelemaan. Åhman on perehtynyt laajasti kirjansa aiheeseen, ihmismieleen vaikuttamiseen, ja käsittelee teemaa käytäntöön sovellettavalla tavalla. Teos pyrkii viemään johtamista enemmän ihmisen huomioonottavaan ja samalla kokonaisvaltaisempaan suuntaan. Kirjan ajankohtainen lähdeluettelo sekä selkeä ja kaunis taitto saivat myös kiitosta.

Tunnustuspalkinto jaettiin kahtia

Tunnustuspalkinnon 6 000 euroa jakoivat puoliksi Arto Hiltusen kirja Johtamisen taito (Sanoma Pro) ja Matti Laineman Enkeleitä (Denali), onko heitä?

Hiltusen kirjaa palkintoraati kehui avoimuudesta ja hyödyllisestä, omaan kokemukseen perustuvasta uratarinasta. Kirja sisältää arvokasta ja kiintoisaa ajan ja kehittymisen kuvausta. Laineman kirjaa palkintoraati arvioi sujuvasti kirjoitetuksi ja hyödylliseksi yrityksen perustamisen ja rahoituksen tietopaketiksi. Kirjan aihe on kansantalouden moninaisuuden kannalta tärkeä ja ajan tarpeita vastaava.

Palkintolautakunnan muodostivat ED, professori, vararehtori Malin Brännback Åbo Akademista (pj), EM, johtaja Petri Kokko Saksan Googlesta ja DE, VT, kansanedustaja ja eduskunnan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi.

Ekonomiliiton kirjallisuuspalkinto jaetaan kahden vuoden välein laadukkaalle ja ajankohtaiselle teokselle, joka edustaa kauppatieteellisten tutkintojen osaamis- ja tutkimusalueita. Tänä vuonna kilpailuun ilmoitettiin 38 teosta, joista esiraati valitsi finaaliin kuusi ehdokasta.

Taustatietoja kirjailijoistamme:

Helena Åhman on johtoryhmien ja hallitusten arviointiin, sparraamiseen ja tutkimiseen erikoistuneen Hunting Minds -verkoston hallituksen puheenjohtaja. Hän on ollut työsuhteessa myös muun muassa Nokiassa, Mercuri Urvalissa ja Tampereen kaupungilla. Åhman on tekniikan tohtori (työpsykologia), kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja sekä koulutettu Edward de Bono -fasilitoija. Hän on suorittanut markkinointitutkinnon ja opiskelee Middlesex Universityssä johtamisen neurotieteitä. Åhmanilla on myös suggestoterapeutin koulutus.

Ekonomi Arto Hiltunen on suomalai­nen elinkeinovaikuttaja. Hän toimi S-ryhmässä vuodes­ta 1980 vuoteen 2010. Hän työskenteli SOK:n kaupallisen kenttäkoulutuksen jälkeen muun muassa markkinointipäällikkönä, Sokos-tavaratalojohtajana, Alepan toimitusjohtajana ja HOK-Elannon toimitusjohtajana. Hiltunen oli Suomen Osuuskauppo­jen Keskuskunnan (SOK) pääjohtaja vuosina 2007–2009. Arto Hiltusella on ollut lukuisia luottamustehtäviä kaupan ja elinkeinoelämän järjestöissä. Hän on toiminut muun muassa Päivittäistavarakauppa ry:n, Kaupan liiton ja Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtajana. Hiltunen toimii nykyään muutamien suomalaisten yhtiöiden ja säätiöiden hallituksissa. Hänet promovoitiin keväällä 2011 Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun kunniatohtoriksi.


About Sanoma Pro
Sanoma Pro is the leading provider of learning and competence development solutions in Finland. We provide solutions, content and tools for lifelong competence development; from preliminary education to business life, from pre-schooler to managing director. Sanoma Pro employs 200 dedicated professionals. Sanoma Pro is part of the Strategic Business Unit Sanoma Learning.
www.sanomapro.fi


About Sanoma Learning
Sanoma Learning is a leading European provider of learning materials and solutions in print and digital format. We provide solutions that support teachers in their everyday work. These solutions enable personalised learning and increase teacher’s efficiency by automating non-essential tasks, which frees up time for actual teaching. Sanoma Learning is part of the Sanoma Group, a strong European media group operating in diverse fields of media in some 20 countries.
www.sanomalearning.com