Ilman henkilötietoja ja käyttäjädataa emme voisi tuottaa ja toimittaa käyttäjille tuotteitamme ja palveluitamme. Henkilö- ja käyttäjädataa tarvitaan, jotta sanoma- ja aikakausilehtitilaukset voidaan käsitellä ja toimittaa perille postilaatikkoon ja voidaan toteuttaa digitaalisten palveluiden toiminnallisuudet ja henkilökohtaiset suositukset.

Käyttäjä voi tilata ja ostaa Sanoman tuotteita esimerkiksi Sanoman puhelinmyyjiltä sekä tilaa.sanoma.fi -sivuston, asiakaspalvelun tai suoraan eri palveluiden kautta. Tilausten ja ostojen yhteydessä keräämme tilauksen toimittamista varten tarpeelliset tiedot.

Ostotilanteessa kerätään tyypillisesti seuraavat tiedot:

  • Tilaustiedot, joiden perusteella lehdet tai tuotteet toimitetaan asiakkaalle, sisältäen nimitiedot, osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja maksamiseen liittyvät tiedot. Mikäli tilaus tehdään lahjatilauksena, kerätään myös lahjan vastaanottajan tiedot.
  • Digitaalisen tilin tiedot, joiden perusteella digitaalinen sisältö tai palvelu toimitetaan asiakkaalle, sisältäen nimitiedot, sähköpostiosoite, käyttäjätunnus (tyypillisesti sähköpostiosoite) ja salasana. Palvelusta riippuen saatamme pyytää käyttäjältä vielä joitakin palvelukohtaisia tietoja.
  • Tallennamme myös myyntipuhelut. Puhelutallenteita käytetään ostotapahtumien varmentamiseen ja väärinkäytösten selvittämiseen.

Lisäksi ostotilanteessa kerätään maksukortilla maksamiseen liittyvät tiedot. Sanoma tallentaa palvelimillaan vain maskatun maksukorttitiedon ja maksukortin voimassaoloajan. Muut maksukorttitiedot tallentuvat Sanoman PCI-sertifioitujen kumppaneiden Stripe Payments Europe Limitedin ja PayEx Credit AB:n järjestelmiin. Pseudonymisoituja tietoja luovutetaan Stripe Payments Europe Limitedille petostentorjuntaa ja tuotekehitystä varten. Stripe Payments Europe Limited voi siirtää tietoja Stripe Inc:lle Sveitsiin ja Yhdysvaltoihin. Tarkempia tietoja Stripe Payments Europe Limitedin käsittelemien tietojen tietosuojasta löytyy täältä. Maksukortin tiedot yhdistetään Sanoma-tiliin, jotta käyttäjä voi käyttää tietoja myös tilausten uudelleenaktivoimiseksi ja muissa Sanoman palveluissa.

Käyttäjän hyödyntäessä organisaatiotilausta nimitiedot ja sähköpostiosoite saadaan tilauksen tehneeltä organisaatiolta.

Palveluiden tuottamiseksi tarvittava data koostuu yllämainittujen tietojen lisäksi verkkopalveluiden ostoskoritoiminnallisuuksien ja hakujen mahdollistamiseen sekä sisällön suosituksiin ja personointiin tarvittavista palveluiden käytöstä havainnoiduista tiedoista, joiden keräämisessä hyödynnetään tyypillisesti evästeitä ja muita samankaltaisia teknisiä ominaisuuksia.

1. Data sanoma- ja aikakauslehdissä

Käytämme dataa sanoma- ja aikakauslehtien tilausten käsittelyyn ja toimittamiseen sekä lehtien digitaalisissa versioissa itse sisällön tuottamiseen.

Tilaukset ja lehtien perille toimittaminen:

  • Tallennamme tilauksen käsittelyä varten muun muassa nimen, syntymävuoden, äidinkielen ja yhteystiedot (puhelinnumero, osoitetiedot), asiakkaan tilaaman tuotteen (tilauksen tyyppi), tilauksen keston sekä laskutus- ja maksutiedot.

  • Tarkistamme säännöllisin väliajoin tiedot väestörekisterikeskuksen VTJ-järjestelmästä varmistaaksemme tietojen ajantasaisuuden. VTJ:ltä tarkistettavat tiedot sisältävät seuraavat asiat:

    • asuinosoite, jotta osaamme toimittaa lehdet oikeaan osoitteeseen myös silloin, kun tilaaja on muuttanut,

    • syntymävuosi, jotta voimme muun muassa varmistaa, että maksaja ei ole alaikäinen ja emme lähetä markkinointiviestintää alle 15-vuotiaille ja

    • sukupuoli muun muassa tuotekehitystarkoituksiin.

  • Lähetämme tilauksista useimmiten sähköpostitse kirjallisen tilausvahvistuksen.

Lehtien digitaalisten versioiden tuottaminen:

  • Osa digitaalisesta sisällöstämme on maksullista. Tällöin sisällön lukeminen edellyttää palveluun rekisteröitymistä ja digitaalisen tilin luomista.

  • Lehtien lukuoikeuksia on mahdollista jakaa perheenjäsenten kesken. Tällöin myös tilaajan perheenjäsenet tarvitsevat oman digitaalisen tilin.

  • Verkkosivut ja sovellukset muistavat datan avulla, millä käyttäjätunnuksella ja salasanalla käyttäjä on kirjautunut käyttämään tiettyä palvelua, vaikka käyttäjä siirtyy palvelun sivulta toiselle. Näin vältytään siltä, ettei tunnistautumistietoja tarvitse syöttää jatkuvasti uudestaan.

  • Data mahdollistaa myös sen, että verkkopalvelu voi olla personoitu, kuten esimerkiksi suositella käyttäjälle artikkeleita, jotka todennäköisesti kiinnostavat käyttäjää. Suositukset perustuvat käyttäjän itse kertomiin mielenkiinnon kohteisiin tai siihen, että palvelu on datan avulla oppinut, minkälaisia artikkeleita käyttäjä lukee. Suositukset voivat myös perustua käyttäjän päätelaitteen sijaintitietoon (GPS), mikäli käyttäjä on antanut sijaintitietojen hyödyntämiseen nimenomaisen suostumuksensa, tai käyttäjän laitteen IP-osoitteen perusteella arvioituun laitteen likimääräiseen sijaintiin. Käyttäjälle suositellaan tällöin paikallisesti kiinnostavia sisältöjä. Lue lisää Helsingin Sanomien ja Aamulehden artikkeleista journalistisesta sisällön suosittelusta. 

  • Lisäksi tallennamme käyttäjästä tuotteisiin liittyvien uutiskirjeiden lähettämistä varten käyttäjän antamat yhteystiedot, luvat tai kiellot. Uutiskirjeiden tilauksen voi aina perua uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.

2. Data verkkopalveluissa ja ostospaikoissa

Sanoma tarjoaa käyttäjilleen lukuisia digitaalisia palveluita, kuten Ruutu ja Aku Ankka Lataamo.

Käytämme dataa verkkopalveluiden ja ostospaikkojen toiminnallisuuksien mahdollistamiseksi sekä palveluiden personoimiseksi muun muassa seuraavanlaisesti:

  • Jotkin palvelut edellyttävät digitaalisen tilin luomista ja palveluun rekisteröitymistä. Saatamme kysyä rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjän mielenkiinnonkohteista tai muita lisätietoja, esimerkiksi nimimerkin, jolla käyttäjä voi osallistua keskustelupalstoille.
  • Käytämme palveluissamme ja sivustoillamme evästeitä tai muita vastaavia tekniikoita, jotka mahdollistavat sivuston perustoiminnallisuudet, kuten esimerkiksi sen, että selain muistaa tavarat, joita käyttäjä on lisännyt ostoskoriin, hakupalveluun tai muistilistaan, tai sen, että selain muistaa, millä tunnuksella käyttäjä on kirjautunut sisään palveluun. Lue lisää evästekäytännöistä.
  • Data mahdollistaa myös sen, että verkkopalvelu voi suositella käyttäjälle sisältöjä, jotka todennäköisesti kiinnostavat käyttäjää. Suositukset perustuvat siihen, että palvelu on datan avulla oppinut, minkälaista sisältöä käyttäjä käyttää. Myös käyttäjän sallimat sovellusten ilmoitukset voivat sisältää personoituja suosituksia. Uutispalveluiden rekisteröityneiden käyttäjien on mahdollista nähdä suosituksissa hyödynnettävää tilastotietoa omassa profiilissaan.
  • Palvelut voivat lähettää palveluviestejä. Palveluviestit tarkoittavat viestintää, joka on tarpeen voida lähettää esimerkiksi käyttökatkoksen yhteydessä. 
  • Osassa palveluitamme on kommentointiin tai palveluiden palautteen antamiseen tarkoitettuja ominaisuuksia, jolloin käyttäjän kommentit ja palaute tallentuvat sivustoillemme pääsääntöisesti käyttäjän profiilin yhteydessä antaman nimimerkin kanssa.
  • Joihinkin palveluihin käyttäjä voi lisätä omaa sisältöä.
  • Jotkin verkkokaupat voivat datan avulla suositella käyttäjälle tuotteita, jotka todennäköisesti kiinnostavat käyttäjää. Suositukset perustuvat käyttäjän itse kertomiin mielenkiinnon kohteisiin tai siihen, että sivusto on datan avulla oppinut, minkälaisia tuotteita käyttäjä katselee.
  • Siirrämme verkkokaupoissa toimitus- ja maksutiedot turvallisesti tuotteen toimittajalle.

Muut käyttötarkoitukset

Asiakasviestintä, suoramarkkinointi ja asiakaspalvelu

Hyödynnämme dataa saumattoman asiakaskokemuksen tuottamiseksi. Autamme käyttäjiä löytämään itselleen kaikkein kiinnostavimmat tuotteet, tarjoukset ja asiakasedut.

Mainonnan kohdentaminen

Datan avulla esitämme yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa käyttäjille mainontaa, joka on todennäköisesti käyttäjiä kiinnostavaa. Samalla tarjoamme mainostajille kohderyhmiä sivustoillamme ja sovelluksissamme näytettäville mainoksille – lehdet on kautta aikojen rahoitettu osittain mainoksilla.

Lue lisää

Tuotekehitys ja raportointi

Käytämme dataa kehittääksemme jatkuvasti tuotteiden ja palveluiden käyttöliittymiä ja käyttökokemusta. Teemme kysely- ja kuluttajatutkimuksia sekä raportteja liiketoiminnan päätöksenteon tueksi.
Lue lisää