Sanoma on tarjonnut suomalaisille merkityksellisiä lukuelämyksiä vuodesta 1889.

Vuosikymmenten aikana olemme kehittäneet suomalaista sanoma- ja aikakauslehdistöä sekä luoneet lukuisia maan suurimmista ja rakastetuimmista lehtibrändeistä ja ohjelmakonsepteista. Laatu, riippumattomuus ja hyvä journalismi ovat työssämme yhtä tärkeitä kuin luovuus ja inspiraatio. Tavoitamme mediavalikoimallamme lähes kaikki suomalaiset.

Tutustu tarinaamme

1889

Sanoman tarina alkaa, kun Helsingin Sanomien edeltäjä Päivälehti perustetaan Helsingissä

1904

Päivälehden kustantaja Sanoma Osakeyhtiö rekisteröidään. Päivälehti lakkautetaan, Helsingin Sanomat perustetaan.

1930

Sanoma alkaa julkaista ensimmäistä aikakauslehteä Viikkosanomia.

1932

Ilta-Sanomat perustetaan Helsingin Sanomien iltapainokseksi.

1950

Sanoma laajentaa naislehtiin ja sarjakuviin. Aku Ankka tulee osaksi Sanoman lehtiportfoliota.

1951

Kuvatoimisto Lehtikuva perustetaan.

1954

Helsingin Sanomista Suomen suurin sanomalehti.

1977

Sanomalehtien painaminen siirtyy Helsingin keskustasta Vantaalle rakennettuun, aikansa huipputekniikkaa edustavaan Sanomalan painolaitokseen.

1981

Sanoma laajentaa televisiotoimialalle ja hankkii Helsinki Televisio Oy:n.

1993

Sanomalehtien kustantaminen ja aikakauslehdet sekä sähköiset viestimet eriytettiin omiin yhtiöihinsä.

1997

Neloselle valtakunnallinen televisiotoimilupa

1999

Sanoma fuusioituu Werner Söderströmin kanssa, SanomaWSOY perustetaan.

2001

Sanoma ostaa hollantilaisen mediayhtiö VNU:n aikakauslehtiliiketoiminnan.

2003

Rautakirja sulautuu Sanomaan. Rautakirjaan kuuluivat R-kioskit, Finnkinon elokuvateatterit, Suomalainen Kirjakauppa ja Lehtipiste.

2004

Oppimateriaaliliiketoiminta laajenee Euroopassa. Sanoma ostaa enemmistöosuuden puolalaisesta Young Digital Planetista sekä Malmbergin Hollanista ja Van Inin Belgiasta.

2005

Venäjältä ostetaan aikakauslehtikustantaja Independent Media.

2006

Sanoma on aidosti kansainvälinen yhtiö: yli 50 % liikevaihdosta tulee Suomen ulkopuolelta.

2008

SanomaWSOY-nimi muuttuu Sanomaksi. Sanoma hankkii omistukseensa puolalaisen oppimateriaalien kustantajan Nowa Eran.

2010

Ydintoimintoihin keskittyminen jatkuu: Finnkinon elokuvateatterit, Lehtikuva ja Welhon liiketoiminnot myydään. Sanoma ostaa loput puolaisen oppimateriaaliyhtiön Young Digital Planetin osakkeista.

2011

Sanoma ostaa SBS:n televisiotoiminnan Hollannissa ja Belgiassa. Hollannista tulee Sanoman suurin markkina. Sanoma ostaa Tammelta oppimateriaalit, jotka sulautetaan suomalaiseen oppimateriaalikustantajaan Sanoma Prohon. Bonnierilta ostettu ruotsalainen oppimateriaaliyhtiö saa nimekseen Sanoma Utbildning.

2012

Sanoma keskittyy kuluttajamediaan ja oppimisratkaisuihin: kioskitoiminnot myydään.

2014

Sanoman Suomen-mediatoiminnot fuusioituvat yhteiseksi yhtiöksi, Sanoma Media Finland syntyy.

2015

Sanoman vetäytyminen Itä-Euroopan markkinoilta päätökseen. Sanoma Media Russia and CEE lopettaa toimintansa.

2017

Sanoma myy SBS:n televisiotoiminnan Hollannissa.

2018

Sanoma vahvistaa festivaali- ja tapahtumaliiketoimintaansa Suomessa. Sanoma sai päätökseen Belgian naistenlehtien tuotevalikoimansa myynnin.

2019

Sanoma ostaa Iddinkin, johtavan hollantilaisen oppimisratkaisujen ja -palvelujen toimittajan, ja laajentaa liiketoimintaansa toisen asteen koulutuksessa käytössä oleviin integroituihin digitaalisiin oppimisratkaisuihin. Iddink tarjoaa Sanomalle vahvan kasvuperustan Alankomaissa, Belgiassa ja Espanjassa.

2020

Huhtikuussa Sanoma myy medialiiketoimintansa Hollannissa ja ostaa Alma Median alueelliset uutismediat Suomessa. Heinäkuussa Sanoma myy luokiteltujen ilmoitusten liiketoimintansa Oikotien Schibstedille.

Lokakuussa Sanoma ostaa Santillana Spainin, Espanjan johtavan perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen oppimateriaalikustantajan.